۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

سیری در شعری از محمود درویش (1)

محمود درویش
سربازی در رؤیای زنبق های سفید
برگردان تراب حق شناس   
سرچشمه:
مجله هفته

·        در رؤیای زنبق های سفید است،
·        در رؤیای شاخه زیتون،
·        در رؤیای سینه پر سخاوت دلبرش در شب.

·        گفت، در رؤیای پرنده ای است،
·        در رؤیای گل لیمو.

·        رؤیایش را با فلسفه در نمی آمیزد
·        و اشیاء را نمی فهمد، مگر آنطور که حس شان می کند و می بوید.

·        به من گفت:
·        «می فهمم که وطن
·        یعنی که قهوه مادرم را بچشم
·        و شب به خانه بازگردم.»
     
·        از او پرسیدم:
·        «سرزمین چی؟»
   
·        گفت:
·        «آن را نمی شناسم
·        و حس نمی کنم که پوست و نبض من است،
·        آنطور که در شعرها می گویند.»
     
·        ناگهان، سرزمین را دیدم
·        آنطور که مغازه ها، خیابان ها و روزنامه ها را می بینند.
      
·        پرسیدم:
·        «آن را دوست داری؟»
      
·        گفت:
·        «عشقم همچون گشت و گذار کوتاهی است
·        یا جامی از شراب
·        یا لحظه ای عشقبازی.»
       
·        «حاضری به خاطر آن بمیری؟»
    
·        «هرگز!
·        کل پیوندهایی که مرا با سرزمین ربط می دهد
·        مقاله آتشینی است، یا سخنرانی ئی.
        
·        به من آموخته اند که به عشق آن عشق بورزم
·        و هرگز احساس نکرده ام که قلب آن قلب من است
·        هرگز گیاه و ریشه های گیاه و شاخه ها را نبوییده ام.»
     
·        «پس چگونه بود عشق آن؟
·        آیا سوزان بود مثل خورشید، مثل حسرت؟»
       
·        رو در روی من ایستاد و گفت:
·        «وسیله من برای عشق تفنگ است
·        و بازگشت اعیاد از خرابه های کهن
·        و سکوت مجسمه ای باستانی
·        که زمان و هویتش گم شده است!»
       
·        از لحظه وداع مادرش سخن گفت که
·        چگونه در سکوت می گریسته،
·        آنگاه که او را به جبهه جنگ می برده اند.
       
·        گفت که صدای سوزناک مادرش
·        آرزوی نوینی زیر پوستش حک می کند:
·         
·        «ای کاش کبوتر در وزارت دفاع بزرگ شود
·        ای کاش کبوتربزرگ شود!»
       
·        پکی به سیگار زد و سپس
·        چونان که گویی از باتلاق خون می گریزد، گفت:
·        «در رؤیای زنبق های سفید بودم
·        در رؤیای شاخه زیتون  
·        در رؤیای پرنده ای
·        که بامداد را در آغوش می گیرد،
·        روی شاخه  لیمو.»
      
·        «و چه دیدی؟»
       
·        «دیدم نتیجه کارم را
·        که خاربنی سرخ بود
·        منفجرش کردم در ماسه ها، در شکم ها، در سینه ها»
       
·        «و چقدر کشتی؟»
      
·        «سخت است بشمارم
·        اما به من تنها یک مدال دادند.»
       
·        با لحنی خشن، از او پرسیدم:
·        «خب، دست کم یکی از کشته ها را برایم توصیف کن!»
       
·        کمی جا به جا شد، به روزنامه تا شده اش دستی کشید و
·        آنطور که گویی به ترانه ای گوش می دهد گفت:
·        «همچون خیمه ای بر ریگزار فرو افتاد
·        و با ستاره در هم شکسته همآغوش شد.
·        بر پیشانی گسترده اش تاجی از خون بود
·        بر سینه اش مدالی نبود
·        زیرا جنگیدن نمی دانست.
·        به نظر می رسد یا کشاورز بود یا کارگر یا فروشنده ای دوره گرد
·        همچون خیمه ای بر ریگزار فرو افتاد و مرد.
·        بازوهایش مثل دو جدول خشک از هم باز بودند
·        و وقتی در جیب هایش گشتم
·        تا اسمش را بیابم، دو عکس دیدم
·        یکی از همسرش
·        و دیگری از بچه اش.»
·         
·        پرسیدم:
·        «غمگین شدی؟»
·         
·        در حرفم دوید و گفت:
·        «محمود، دوست من،
·        غم پرنده سفیدی است
·        و به میدان جنگ و سربازان نزدیک نمی شود.
·         
·        سربازان اگر غمگین شوند گنهکارند
·        من آنجا ابزار پراکندن آتش و مرگ بودم
·        که فضا را به پرنده ای سیاه بدل می کرد.»
·         
·        از عشق اولش برایم گفت
·        و سپس
·        از خیابان های دوردست
·        و از واکنش های پس از جنگ
·        از عربده کشی بلندگوها و روزنامه ها
·        در حالی که سرفه اش را در دستمالش پنهان می کرد
·         
·        از او پرسیدم:
·        «آیا همدیگر را خواهیم دید؟»
·         
·        گفت:
·        «در شهری دوردست»
·         
·        و وقتی چهارمین جامش را پر کردم
·        به شوخی گفتم:
·        «می روی، وطن چی؟»
·         
·        گفت:
·        «ولم کن.
·        من در رؤیای زنبق های سفیدم
·        در رؤیای  خیابانی طرب انگیز و منزلی روشن
·        من خواهان قلبی پاکم، نه باروت تفنگ
·        من خواستار روزی آفتابی ام، نه لحظه پیروزی
·        دیوانه وار، فاشیستی
·        من خواستار کودکی خندانم که به روز لبخند می زند
·        نه قطعه ای از ماشین جنگی.
·        آمدم طلوع خورشید ها را ببینم
·        نه غروب آنها را»
·         
·        با من خدا حافظی کرد،
·        زیرا در جستجوی زنبق های سفید بود،
·        در جستجوی پرنده ای که بامداد را در آغوش می گیرد،
·        بر فراز شاخه زیتون
·        زیرا اشیاء را نمی فهمد
·        مگر آنطور که حس شان می کند و می بوید شان.
·         
·        گفت، می فهمد که وطن
·        یعنی که قهوه مادرش را بچشد
·        و شب در امنیت کامل به خانه بازگردد.
    
   پایان
       ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ربابه
 
·        «سربازی در رؤیای زنبق های سفید»، شعر رئالیستی فوق العاده ای است
·     این شعر فقط می تواند راجع به «دوست» یهودی محمود درویش باشد 
·        این شعر در عین حال از بینش فلسفی و انسان شناسی و روانشناسی ژرف محمود پرده برمی دارد
·        در این شعر معیارهای ارزشی و ایدئال های شبه فاشیستی حریف با دقتی ستایش انگیز تشریح می شود که مو بر تن هر هومانیستی سیخ می کند

·        ما فکر نمی کردیم که محمود از چنین ژرفا و غنای نظری (فلسفی)  برخوردار باشد.
·         
·        ایکاش حریفی به تحلیل دیالک تیکی این شعر مبادرت ورزد.
·        چون این شعر هم بلحاظ نظری (تئوریکی) و هم بلحاظ سوسیولوژیکی ـ پسیکولوژیکی حاوی و حامل اندیشه های ارزشمندی است
·        حریف لبنانی اما این شعر را یا اصلا نفهمیده و یا خود همان ایدئال های سرباز را نمایندگی می کند
·        این شعر نه در مدح دوستی، بلکه در آناتومی ایدئولوژیکی و پسیکولوژیکی دشمنی است 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر