۱۳۹۲ آبان ۹, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (55)

اثری از مجله ارجمند هفته
فصل چهارم
علائم روشنگری ستیزی
پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
برگردان شین میم شین

بخش چهارم
منافع خصوصی و روشنگری ستیزی
 ادامه

 آنسلم فون کانتربری (1033 ـ 1109)
فیلسوف و تئولوگ قرون وسطی
بنیانگذار اسکولاستیک
نماینده اصلی اسکولاستیک آغازین

13
·        وقتی آنسلم فون کانتربری پرسید:
·        (به عوض ایمان کورکورانه)، «چگونه می توان وجود خدا را اثبات کرد؟»، جریان توسعه ی طولانی ئی آغاز گشت که خودسری، خودکامگی و بی اعتنائی تعالیم مذهبی رفته رفته زیر ضربه قرار گرفت.    

14

·        تا اینکه بالاخره دعوی خرد مبنی بر اینکه این جهان باید نه بر کلام کشیشان، بلکه بر پایه های مرئی و ملموس و معلوم بنا شده باشد، پیروز گشت.

15

·        این دعوی خرد به مثابه هنجار و الزام اعتبار دارد، اگرچه تشکیل جهان هنوز بخردانه نیست.

16

·        عقلانیت (راسیونالیته) هرگز بدون مقابله با مقاومت، بدون درگیری با جریان مخالف به کرسی نمی نشیند.  

17

·        مبارزه میان روشنگری و خردستیزی هرگز پایان نمی یابد.

18

·        مبارزه میان روشنگری و خردستیزی در هر عصری باید از نو ادامه یابد.

19

·        به این دلیل که انسان ها راجع به همه چیز جهان تمامت حقیقت را نمی دانند.
·        از این رو، در شکاف های هر دانشی همیشه حلقه هائی جا می گیرند که مانع تفکر انتقادی اند و می توانند حامل منافع خصوصی باشند.

20

·        بر تنش و تضاد موجود میان خاص و عام نمی توان با تنویر نظری یکباره برای همیشه غلبه کرد.
·        این تنش و تضاد خود را به مثابه یک رابطه رئال در جهان مملو از تنوعات، پیاپی باز تولید می کند.

21

·        توضیح عقلی و انتقاد از ایدئولوژی از وظایف همیشگی تفکر تابع عقل، بویژه فلسفه است.

22

·        بدین طریق، به خودی خود روشن می شود که خرد در تاریخ پس از هگل و مارکس، چیزی جز غلبه بر تضادهای رئال جامعه در تفکر و توسط تفکر نمی تواند باشد.

23

·        درست به همان سان که در عصر «توهمات قهرمانانه بورژوازی ترقی طلب» در قرن 17 و 18 بوده است.
·        (مانفرد بور، «خرد ـ انسان ـ تاریخ»، 1977)  
24

·        تشکیل مفهوم دیالک تیکی خرد درک ساختار عقلی روندهای مادی جامعه بشری را در پرتو تضادهای شعله ور در آن امکان پذیر ساخته است.

25

·        بدین طریق هاله «فقدان عقلانیت» (ایراسیونالیته) در تاریخ افشا و تار و مار شده است.   

26

·        ماتریالیسم تاریخی با توضیح سیر قانونمند تاریخ بر اساس شرایط مادی، آرزو و سودای فلسفه روشنگری را برآورده ساخته و جامه عمل پوشانده است:

الف

·        انسان در طبیعت اراده خود را به کرسی می نشاند و توانائی های خود را ببرکت کار، یعنی با تغییر طبیعت در روند و سازمان کار توسعه می دهد:

ب

·        انسان مناسبات تولیدی را پدید می آورد که با تهیه و تولید وسایل فنی به تشکیل فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی تمایزمند، عالی تر و پیشرفته تر می انجامد.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر