۱۳۹۲ مهر ۱۹, جمعه

تئوری هنر (22) (بخش آخر)

ابلیس در کلیسا
اثری از الفارو سیکوه ئیروز

پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
  
تئوری هنر ماتریالیستی ـ لنینیستی

13
·        بدین طریق، جانبداری برای جامعه سوسیالیستی معیار هنری ـ استه تیکی تعیین کننده ای را تشکیل می دهد.

14
·        جانبداری سوبژکتظرفیت (لیاقت و استعداد) انسان سوسیالیستی را منعکس می کند.   

15
·        رویزیونیسم همیشه حملات خود را بر ضد جانبداری متمرکز کرده است.

16
·        مارکسیسم ـ لنینیسم بر آن است که شخصیت سوسیالیستی در عمل اجتماعی تبلور و توسعه می یابد.

17
·        پیش شرط عمل اجتماعی اما پا فراتر نهادن از احساسی ـ فعلی و آینده آگاهی متناسب با آن است.

18
·        هنر هرگز نمی تواند به فونکسیون خود در زمینه تشکیل شخصیت سوسیالیستی جامه عمل بپوشاند، اگر به کپیه کردن صرف هر آنچه که هست، بسنده کند.

·        (گئورگ لوکاچ نیز همین نظر را نمایندگی کرده است.)   
 
19
·        هنر باید در تعیین و تبیین انسانتصویر سوسیالیستی آینده خلاقه مؤثر واقع شود.

20
·        هنر باید هر آنچه را که هنوز جامه نپوشیده نمودار سازد.

21
·        لنین به همین دلیل نظر زیر از فویرباخ را مورد تأکید قرار می دهد:
·        «هنر خواهان برسمیت شناسی آثار هنری به مثابه واقعیت نیست!»

22
·        اگر هنر چنین کند، تا درجه تصویر برداری از تاریخ تنزل خواهد یافت و قادر به ایفای فونکسیون خلاق خویش نخواهد بود.  
23
·        به قول مارکس، تنها حوزه ای که انسان در آن به مثابه موجود نوعی آگاه عرض اندام می کند، «ایجاد عملی جهان شیئی است، کار بر روی طبیعت غیرآلی است.
·        تولید، حیات نوعی عملی انسان به مثابه موجود نوعی است.
·        در این عرصه است که انسان خود را نه تنها بلحاظ فکری و هوشمندی (انتلکتوئل) در ضمیر، بلکه بلحاظ عملی، در عالم واقع، دو برابر می کند و از این رو، در جهان مصنوع خویش، خویشتن خویش را به تماشا می نشیند.» (مارکس)    

24
·        از این رو، اولا حوزه تولید، موضوع مرکزی هنر سوسیالیستی را تشکیل می دهد.

25
·        ثانیا اقشار مولد جامعه که حیات نوعی عملی بشریت را پدید می آورند، در تمامت طول توسعه تاریخی هنر، بلحاظ تاریخی به قول هگل، «ثروت زمینی بارآور» واقعی را تشکیل می دهند و در مقوله توده و یا خلق تبیین می یابند.

26
·        به همین دلیل، وابستگی توده ای معیار تعیین کننده ی بی چون و چرای هنر است.

تئوری رئالیسم و تئوری رئالیسم سوسیالیستی

·        بخش بخصوصی از تئوری هنر را تئوری رئالیسم و تئوری رئالیسم سوسیالیستی به مثابه خلاق ترین و پیشرفته ترین متد (اسلوب) فعالیت هنری تشکیل می دهد.  

·        علاوه بر مارکس و انگلس و لنین، مارکسیست های بیشماری در تشکیل تئوری هنر مارکسیستی کار کرده اند و به توسعه و تکامل آن خدمت نموده اند.
·        شخصیت های زیر از آن جمله بوده اند:   

1
 گئورگی والینتینوویچ پله خانوف (1856 ـ 1918)
ژورنالیست و فیلسوف روس
او تجارب جنبش سوسیال ـ انقلابی (نارودنیکی) را با مارکسیسم پیوند داد.
لنین پله خانوف را پدر و یار تئوریکی خویش می دانست.
پله خانوف و اکسلرود اولین کسانی بودند که به انتقاد از اکونومیسم برخاستند:
«ما مخالف تبلیغ و ترویج با انگیزه های اقتصادی نیستیم.
ما مخالف تبیلیغ و ترویجی هستیم که رویاروئی اقتصادی میان کارگران و سرمایه داران را برای توسعه شعور سیاسی پرولتاریا درک نمی کند.»
پس از پیروزی انقلاب اکتبر 1917 به فینلند رفت و در اثر بیماری سل جهان را وداع گفت.
آثار:
چرنیشفسکی
آنارشیسم و سوسیالیسم
اشاراتی به تاریخ ماتریالیسم
1917 میان انقلاب و دموکراسی (مجموعه مقالات)
تاریخ از دیدگاه مونیستی
حقایق منطقی
اهمیت مطالعه تاریخ از نقطه نظر تحولات فکری
نقش شخصیت در تاریخ
مسائل اساسی مارکسیسم

·        پله خانوف
2

 فرانتس مرینگ (1846 ـ 1919)
نویسنده، مورخ و سیاستمدار مارکسیست
سردبیر روزنامه خلق لایپزیگ
از مخالفان خط مشی برنشتاین و از مؤسسان انجمن اسپارتاکوس همراه با کارل لیب کنشت و روزا لوکزامبورگ

·        فرانتس مرینگ

3
·        لوناچارسکی
4
مایاکوفسکی
5
 آنتونیو گرامشی (1891 ـ 1937)
فیلسوف مارکسیست، نویسنده، ژورنالیست، سیاستمدار
از مؤسسین حزب کمونیست ایتالیا
نماینده مجلس ایتالیا (از 1924 تا بازداشتش در 1926)
نگارنده دفاتر 32 گانه زندان که منابع مارکسیستی مهمی اند.
آزادی از زندان در (21 آوریل 1937) و مرگ در پی خونریزی مغزی 6 روز بعد، در (27 آوریل 1937)
در تشییع جنازه آنتونیوی 46 ساله فقط برادر و خواهر و شوهر خواهرش اجازه شرکت یافتند.  

·        آنتونیو گرامشی
6

 برتولت برشت (1898 ـ 1956)
شاعر و نمایشنامه نویس مهم قرن بیستم
بنیانگذار تئاتر دیالک تیکی
لئو کوفلر برتولت برشت را جانشین بلافصل مارکس می نامد.

·        برتولت برشت
7

 یوهانس روبرت بشر (1891 ـ 1958)
شاعر اکسپرسیونیست
سیاستمدار
وزیر فرهنگ و اولین رئیس انجمن فرهنگی آلمان دموکراتیک
سراینده سرود ملی آلمان دموکراتیک
مؤلف آثار بیشمار:
ابله
برادری
شعری برای خلق
خطاب به همگان
انسان، بر پا خیز!
کارگران، دهقانان، سربازان (گذار متعالی خلق به خدا)
به پیش، جبهه سرخ!

·        یوهانس روبرت بشر

·        قوانین اساسی سیاست هنر سوسیالیستی که بر تئوری هنر یکپارچه ای مبتنی است، در آلمان دموکراتیک در مصوبات شورای دولتی (سوم نوامبر 1967)  می توان یافت.

·        در این مصوبات روشن می شود که مسائل بیشماری در این زمینه هنوز منتظر توضیح علمی اند.

·        مراجعه کنید به استه تیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری و مجله هفته

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر