۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

غربت

سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)

·         هنوز مادرم
·        نماز صبح را نخوانده بود،
·        مؤذنی هنوز
·        ندایی از مناره سر نداده بود،
·        که در کرانه افق
·        سپیده سر زد و ستاره ای
·        به سرزمین ما غروب کرد

·        چو شبنمی که از طلوع آفتاب
·        ز روی غنچه ای غمین
·        مکیده می شود
·        و واپسین ترانه های تلخ  او
·         چو شبنم و ستاره پاک بود


·        پرنده ها، ز کوی دوست می رسم
·        سلام  بر شما.

·        سلام  بر شما که در میان لانه های تان
·        پرنده ای به انتظار
·         به راه در غبار مه دویده،  چشم می کشد. 

·        سلام بر شما که در امید ساختن
·        دلی درون سینه های تان
·         به شور و شوق می تپد

·        ز من چه دور می شوند
·        درخت ها و دشت ها و چهره ها

·         ز من چه دور می شوند
·         ترانه ها و یادها و وعده ها

·        چراغ های بادی فراز کومه های دلگرفته مان
·        غروب کوچه باغ ها
·        و خنده های سرخوشانه در کنار کردها  (کرت ها)

·         اگر که روز بر کسان خوش است
·         و یا اگر که ماهتاب
·         سیاه بام های شان ـ به شب ـ سفید می کند، 
·        چه فایده
·        عبور ماه و آفتاب
·         برای اختر بداختری
·        که زیست می کند ورای آفتاب و ماه

·        و با وجود این تبی که همچو بال کرده دست های من
·         سبکتر از پری به باد خفته می روم

·         چه بی بها ست زندگی
·        چه کوچک است نیستی
·         دو میخ نازکی که نیش می زنند
·         ز تخت کفش های کهنه ام به پای من


·         دگر من از کرانه می روم
·         مرا نه رغبتی به موج
·         مرا نه رغبتی به بحر

·        چه عاشقانه بود غوطه خوردنم میان بازوان شان
·         دگر من از کرانه های بی نشانه می روم

·         درخت قد کشیده با تبر شکست
·        کبوتران ز بام ها گریختند
·         نماز مادرم تمام شد
·         و من کنار پنجره
·         در این هوای گرگ و میش بامداد
·        برای غربت امید، گریه می کنم
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر