۱۳۹۲ مهر ۱۲, جمعه

تئوری هنر (16)

ماسک
اثری از حسین رزاقی
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین

رومانتیسیسم 
ادامه
 
1

·        تئوری های مکتب رومانتیکی آلمان به نمایندگی افراد زیر اما برعکس، تقریبا همه از دم، حامل خطوط ارتجاعی علنی و تعیین کننده بوده اند:

الف
·        نوالیس
ب

·        فریدریش شله گل

ت
·        آرمین
پ
·        برنتانو
2

 ویلهلم فون هومبولت (1767 ـ 1835)
استاد دانشگاه، سیاستمدار، مؤسس دانشگاه برلین
مؤلف آثار متعدد در زمینه های مختلف
از شخصیت های مؤثر و متنفذ در تاریخ فرهنگ آلمان

·     اکثر نمایندگان رومانتیسیسم آگاهانه بر ضد جهان فکری انقلاب فرانسه و بر ضد میراث معنوی ولتر، دیدرو، لسینگ، وینکلمن، ویلهلم فون هومبولت و اغلب بر ضد گوته نیز موضع می گرفتند.

3

·        تئوری های مکتب رومانتیکی آلمان برای «رؤیای» شاعرانه قدرت مطلق قائل می شدند، قدرتی بمراتب فراتر از واقعیت.

4

·        سه دعوی زیر از مشخصات خاص تئوری های مکتب رومانتیکی آلمان محسوب می شوند:

الف


کارل ویلهلم فریدریش فون شله گل (1772 ـ 1829)
فیلسوف فرهنگ، نویسنده، مترجم، منتقد، مورخ ادبی آلمانی
او و برادرش ـ  آگوست ویللهم شله گل ـ مهمترین نمایندگان   رومانتیک آغازین و مؤسس علوم انسانی مدرن بوده اند.

·        فریدریش شله گل:
·        «هر کس که دیندار است، هر حرفش شعر است.»

ب


کله منس برنتانو (1778 ـ 1842)
نویسنده آلمانی
از نمایندگان اصلی رومانتیک هایدلبرگ
مؤلف آثار متعدد

·        برنتانو:
·        «دیری است که از هر شعری که انعکاس خویش است و نه انعکاس باری تعالی، احساس هراس می کنم.» (1816)
  
ت

 نوالیس (گئورگ فیلیپ فرای هر فون هاردنبرگ) (1772 ـ 1801)
نویسنده رومانتیک آغازین
فیلسوف، حقوقدان، مهندس معدن آلمانی

·        نوالیس:
·        شعر واقعیت مطلق است.
·        اما شعر به معنی حقیقی کلمه، شعر افسانه، افسانه «رؤیا تصویر بی کمترین ارتباط و پیوند است.»

رئالیسم

·        در حمله بر ضد جریانات ارتجاعی واقعیت ستیز رومانتیک، در اروپا تئوری های هنری به نمایندگی افراد زیر توسعه یافتند که به تأسیس رئالیسم منجر شدند:

در فرانسه

الف
·        بالزاک
ب
·        استاندال
ت
·        کوربت
در آلمان

الف
·        ژان پاول
ب

 هاینریش هاینه (1797 ـ 1856)
از بزرگترین شعرا، ژورنالیست ها و مورخین قرن نوزدهم
از ستایندگان انقلاب کبیر فرانسه و از دوستان مارکس

·        هاینه
ت
·        هروگ
پ
·        وینبارگ
ث
·        فویرباخ و غیره

دموکرات های انقلابی روس

1

·        شدیدترین حمله بر ضد تئوری های ارتجاعی رومانتیکی را اما دموکرات های انقلابی روس به نمایندگی افراد زیر به راه انداختند:
الف


ویساریون گریگوریویچ بلینسکی (1811 ـ 1848)
فیلسوف، منتقد ادبی، زبانشناس، ژورنالیست روسی
از دموکرات های انقلابی روس

·        بلینسکی

ب

 نیکولای گاوریلوویچ چرنیشفسکی (1828 ـ 1889)
نویسنده، منتقد ادبی، انقلابی، ژورنالیست
از دموکرات های انقلابی روس
آثار:
ایده های پیشرفته و استه تیک
منتخبی از نوشته های فلسفی
روابط استه تیکی هنر با واقعیت عینی
چه باید کرد؟

·        چرنیشفسکی
ت

 نیکولای الکساندروویچ دوبرولیوبوف (1836 ـ 1861)
فیلسوف ماتریالیست، نویسنده، منتقد ادبی، متفکر انقلابی، ژورنالیست
از دموکرات های انقلابی روس

·        دوبرولیوبوف

2

·        دموکرات های انقلابی روس اما همزمان بر ضد فرم های زندگی و حاکمیت تزاریسم مبارزه می کردند.

3

·        چرنیشفسکی هنر را نه فقط به مثابه انعکاس واقعیت «در فرم های مختلف زندگی» می دانست، بلکه علاوه بر آن به مثابه بخشی از مبارزات اجتماعی در راه رهایش خلق ها از قید و بند فرم های حاکمیت  ضد خلقی تلقی می کرد.

4

·        دموکرات های انقلابی روس ثابت کردند که توسعه و تکامل نگرش ها و فرم های هنری به توسعه و تکامل جامعه وابسته است.

5

·        بویژه دوبرولیوبوف در این زمینه نقش چشمگیری به عهده داشته است:
·        او به تحلیل تک تک آثار دراماتیک مهم زمان خود مبادرت می ورزد.

6

·        چرنیشفسکی، بلینسکی و دوبرولیوبوف با آثار خود به رئالیسم مدرن در روسیه خط تئوریکی می بخشند.

7

·        مارکس و انگلس به زحمات آنها ارج و ارزش فوق العاده ای قائل می شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر