فیلسوف و مورخ فلسفه
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانان جدید تحت نام مارکسیسم (مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی»
آثار:
گذار از فیشته به هگل (1965)
عظمت و محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ تاریخ (1977)
تاریخ معقول (1986)
مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع معنوی زمان (میراث معنوی اروپا) (2000)
حسگرائی (سنسوئالیسم)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانان جدید تحت نام مارکسیسم (مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی»
آثار:
گذار از فیشته به هگل (1965)
عظمت و محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ تاریخ (1977)
تاریخ معقول (1986)
مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع معنوی زمان (میراث معنوی اروپا) (2000)
حسگرائی (سنسوئالیسم)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
• ( حسگرائی نامی است برای جریان معرفتی ـ نظری (جریان متعلق به تئوری شناخت) با مشخصات زیر:
1
• حسگرائی مرحله حسی شناخت را مطلق می کند.
2
• حسگرائی ادعا می کند، که کل شناخت ناشی از ادراک حسی است.
3
• حسگرائی میان تفکر و احساس تفاوت ماهوی قائل نمی شود.
4
• حسگرائی کلیه نتایج تفکر را در ادراکات حسی خلاصه می کند.
5
• حسگرائی فرم خاصی از امپیریسم (تجربه گرائی) است.
• مراجعه کنید به امپیریسم در دایرة المعارف روشنگری
6
• حسگرائی پاسخ صریح به مسئله اساسی فلسفه نمی دهد و به وجود و یا عدم وجود عینی ـ واقعی منشاء و علت احساس وقعی نمی نهد. مترجم)
7
• از این رو ست که حسگرائی در پیوند با اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) قرار دارد.
• مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در دایرة المعارف روشنگری
8
• حسگرائی اما در تاریخ فلسفه عمدتا با ماتریالیسم پیوند داشته است، در حالیکه راسیونالیسم (ضد حسگرائی) اغلب با ایدئالیسم همراه بوده است.
• (راسیونالیسم مرحله عقلی شناخت را مطلق می کند و مرحله حسی شناخت را منکر می شود. مترجم)
9
• نام «حسگرائی» برای تعیین کیفیت جهان بینانه فلسفه ای کافی نیست و لذا باید میان حسگرائی ایدئالیستی و حسگرائی ماتریالیستی تفاوت قائل شد.
الف
حسگرائی ماتریالیستی
حسگرائی ماتریالیستی
• حسگرائی ماتریالیستی شناخت حسی را بمثابه انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی تلقی می کند.
ب
حسگرائی ایدئالیستی
حسگرائی ایدئالیستی
• حسگرائی ایدئالیستی اما شناخت حسی را از منبع آن که در خارج از ضمیر انسانی قرار دارد، یعنی از ماده ایزوله و مجزا می سازد و شناخت حسی را بمثابه نتیجه تأثیر اشیاء بر حواس پنجگانه نمی داند، بلکه برعکس، اشیاء را نتیجه مرحله حسی شناخت قلمداد می کند.
10
• موضوعات حسگرائی به شرح زیرند:الف
• نحوه پیدایش ادراکب
• نحوه توضیح تفکر بر بنیان ادراکات حسی
ت
• نحوه توضیح نشئت گرفتن دانش عام و انتزاعی از ادراکات حسی
پ
• درجه صحت ادراکات حسیادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر