پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
• دوئالیسم به آموزش ثنویت اطلاق می شود.
• دوئالیسم عنوانی است برای طبقه ای از جهان بینی های ایدئالیستی که منکر وحدت جهان اند و به جای آن ثنویتی را برای تعیین بنیادی واقعیت عینی به کار می برند.
• این ثنویت بنظر دوئالیسم از اصول وعرصه های وجودی متضاد و یا همسان تشکیل می شود.
• به عنوان مثال:
1
• دوئالیسم ماده و شعور2
• دوئالیسم ماده و فرم3
• دوئالیسم جسم و روح4
• دوئالیسم اوبژکت و سوبژکت5
• دوئالیسم پدیده و چیزدر خود6
• دوئالیسم ضرورت و آزادی (جبر و اختیار)7
• دوئالیسم خیر و شر• عنوان «دوئالیسم» را برای اولین بار ولف به کار برده است.
• او فلسفه هائی را که برای توضیح جهان، وجود چیزهای روحی و مادی را می پذیرند، دوگرا (دوئالیستی) نامیده است.
• دوئالیسم فلسفی ماهیتا فرم لائیک شده دوئالیسم مذهبی، بویژه تقسیم جهان به دنیا و عقبی از سوی مسیحیت بوده است.
• دوئالیسم در تاریخ فلسفه در فرم های مختلف پا به عرصه وجود نهاده است:
الف
دوئالیسم در جهان باستان
دوئالیسم در جهان باستان
1
آناکساگوراس (499 ـ 428 ق. م.)
از ریاضی دانان و فلاسفه ماقبل سقراطی
مبلغ روشنگری ایونی در آتن
• آناکساگوراس به دوئالیسم جوهر منفعل و جوهر سازنده و نظم بخش باور داشت.
2
• افلاطون و افلاطونیسم به دوئالیسم ماده و خدا، جهان فانی و جهان ایده ها باور داشت.
3
• ارسطو به دوئالیسم ماده ـ به مثابه امکان صرف وجود ـ و فرم و اصل ـ به مثابه جوهر تحول بخش و تحقق بخش ـ باور داشت.
ب
دوئالیسم در عصر جدید
دوئالیسم در عصر جدید
1
• دکارت به دوئالیسم جوهر اندیشنده و جوهر انبساط یابنده باور داشت.
2
• کانت به دوئالیسم پدیده و چیز در خود باور داشت.
ت
دوئالیسم در اسکولاتیک و نئو اسکولاستیک
دوئالیسم در اسکولاتیک و نئو اسکولاستیک
• در مجموعه اسکولاستیک و نئواسکولاستیک دوئالیسم خدا و جهان تبلیغ می شود.
• البته کلیه فلسفه هایی که حاوی گشتاورهای دوئالیستی اند، بویژه در عصرحاضر، دارای خصلت آشتی جویانه اند و اغلب متناقض اند.
• زیرا آنها از دادن پاسخ صریح به مسئله اساسی فلسفه شانه خالی می کنند.
• مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
• تلاش های به عمل آمده در تاریخ فلسفه برای خاتمه بخشیدن به دوئالیسم موجود و تبدیل آن به مونیسم از این نقطه نظر قابل توضیح اند.
• از آنجا که دو جریان اصلی فلسفی وجود داشته، دو نحوه غلبه بر دوئالیسم نیز پا به عرصه وجود نهاده اند:
1
• غلبه ایدئالیستی ـ مونیستی بر دوئالیسم2
• غلبه ماتریالیستی ـ مونیستی بر دوئالیسم• به قول لنین، «از بین بردن ماتریالیستی دوئالیسم روح و جسم و دفاع از مونیسم ماتریالیستی با اتکاء بر دلایل زیر صورت گرفته است:
1
• روح نمی تواند مستقل از جسم وجود داشته باشد. 2
• روح ثانوی است.3
• روح فونکسیون مغز است.4
• روح انعکاس جهان خارجی است.• از بین بردن ایدئالیستی دوئالیسم روح و جسم و دفاع از مونیسم ایدئالیستی با تکیه بر دلایل زیر صورت گرفته است:
1
• روح فونکسیون جسم نیست. 2
• روح مقدم بر جسم است.• غیر از این دو نوع غلبه بر دوئالیسم، نوع دیگری نمی تواند وجود داشته باشد، اگر اکلکتیسیسم یعنی مخلوط سازی نامعقول ماتریالیسم با ایدئالیسم را در نظر نگیریم.»
• (آثار لنین، جلد 14، ص 83)
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر