۱۳۹۹ مهر ۴, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۴۲)

Soziologie - RWTH AACHEN UNIVERSITY Universitätsbibliothek RWTH Aachen -  Deutsch

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

 جامعه شناسی 

(سوسیولوژی)

 ادامه  

 

 

۴

·    جامعه شناسان آلمان دموکراتیک بر مبنای تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی توسعه جامعه و بر مبنای قوه محرکه اصلی جامعه سوسیالیستی که در انطباق اساسی منافع زحمتکشان و کلکتیوهای شان با الزامات جامعتی است، به بررسی قوای محرکه خاص سیستم جامعتی سوسیالیستی و مکانیسم، ساختار و دینامیک (پویایی، تغییر) روابط جامعتی به مثابه فرم های عمل جامعتی انسان ها در عرصه های مختلف حیات جامعتی می پردازند.

 

۵

·    نتایج و معارف سوسیولوژیکی را ارگان های رهبری و اداری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، دولت سوسیالیستی و سازمان های جامعتی دریافت می کنند و برای پلان بندی و تشکیل شرایط و روابط اجتماعی به خدمت می گیرند.

·    شرایط و روابط اجتماعی ئی که در خدمت اکتیویته (فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی) خلاقه و آگاهانه گروه  های اجتماعی در  زمینه های زیرند:

 

الف

·    در زمینه تولید

ب

·    در زمینه حیات عمومی

پ

·    در زمینه فرهنگ

ت

·    در زمینه مناطق مسکونی

 

ث

·    در زمینه حیات شخصی و خانوادگی و غیره

 

۶

·     معارفی در فرم مدل های روندهای اجتماعی در اختیار ارگان های رهبری قرار داده می شوند که می توانند برای شرایط تصمیمگیری یکسان و یا مشابه مورد استفاده قرار گیرند.

 

۷

·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی با معارف علمی اش امکان تشکیل آگاهانه روندهای جامعتی و عمل انسان ها بر طبق الزامات قوانین عینی را به طرز مطلوب فراهم می آورد.

 

۸

·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی بدین طریق سهم خود را به استکمال و تکمیل فراتر دموکراسی سوسیالیستی ادا می کند.

 

۹

·    در دموکراسی سوسیالیستی، آنالیز (تجزیه و تحلیل) علمی کل سیستم و زیر سیستم های روابط جامعتی، فونکسیون ها و ساختار آنها توسط جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی، در عین حال مبنای مهمی برای تشکیل شعور سوسیالیستی طبقات، اقشار و گروه های مختلف است.

 

۱۰

·    وظیفه پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) عبارت است از گذاشتن اطلاعات و معارفی راجع به قانونمندی های اجتماعی در اختیار گروه ها و اقشار مختلف و ارگان های رهبری جامعه سوسیالیستی.

·    اطلاعات و معارفی راجع به قانونمندی های اجتماعی که  آزادسازی قوای محرکه نوین در عمل خلاقانه انسان ها و تشکیل شعورجامعتی آنها را امکان پذیر می سازند.

 

۱۱

·    خصلت هومانیستی جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی در جامعه سوسیالیستی همین جا ست.

 

۱۲

·    آماج جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی قبل از همه عبارت است از مدد رسانی به تجزیه و تحلیل و تغییر شرایط برای تعیین و سازمان دهی قوای محرکه و فاکتورهایی که به واسطه آنها انسان به سوبژکت و عامل آگاه روابط جامعتی و طبیعی توسعه می یابد.

 

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر