۱۳۹۹ مهر ۵, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۴۳)

 3810020559 - Morenos therapeutische Philosophie: Zu den Grundideen von  Psychodrama und Soziometrie - Buer, Ferdinand

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

متدهای سوسیومتریکی

 

۱

·     متدهای سوسیومتریکی اندازه گیری، یعنی  تعیین کمی روابط اجتماعی متقابل گروه های کوچک افراد و ساختار و دینامیک (پویایی، تغییر) این گروه ها را امکان پذیر می سازد.

 

۲

·     متدهای سوسیومتریکی توسط موره نو بنیانگزاری شده اند.

 

۳

·     متدهای سوسیومتریکی موره نو عمدتا بر مبانی ایدئالیستی ـ ذهنی تشکیل یافته اند و قرار بود که شالوه ای برای جامعه ـ تئوری نوینی باشند.

 

۴

·     این دعوی امروزه حتی توسط خود جامعه شناسان بورژوایی مردود دانسته می شود و متدهای سوسیومتریکی فقط به عنوان متدی برای تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۵

·     عناصر راسیونل متدهای سوسیومتریکی در پژوهش سوسیولوژیکی مارکسیستی ـ لنینیستی بر پایه تئوری ماتریالیستی از جامعه به متد ارزشمندی جهت تجزیه و تحلیل روابط عینی و ذهنی گروهی و در نتیجه به وسیله کمکی مهم کردوکار رهبری علمی مبدل می شود.

 

۶

·     سوسیومتری به مدد سوسیوگرام (نمودارسازی گرافیکی فرمالیزه ساز)، و یا به مدد سوسیوماتریس ها (نمودار سازی روابط اجتماعی میان افراد و گروه ها در یک ماتریکس) و با محاسبه ضریب های جبری و یا اماری برای توصیف ساختار گروه و برای طبقه بندی عناصر گروه در رابطه با روابط بررسی شده، به توصیف و تجزیه و تحلیل روابط اجتماعی می پردازد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر