۱۳۹۹ مهر ۸, سه‌شنبه

متدهای سوسیومتریکی


 

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

۱

·     متدهای سوسیومتریکی اندازه گیری، یعنی  تعیین کمی روابط اجتماعی متقابل گروه های کوچک افراد و ساختار و دینامیک (پویایی، تغییر) این گروه ها را امکان پذیر می سازد.

 

۲

·     متدهای سوسیومتریکی توسط موره نو بنیانگزاری شده اند.

 

۳

·     متدهای سوسیومتریکی موره نو عمدتا بر مبانی ایدئالیستی ـ ذهنی تشکیل یافته اند و قرار بود که شالوه ای برای جامعه ـ تئوری نوینی باشند.

 

۴

·     این دعوی امروزه حتی توسط خود جامعه شناسان بورژوایی مردود دانسته می شود و متدهای سوسیومتریکی فقط به عنوان متدی برای تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۵

·     عناصر راسیونل متدهای سوسیومتریکی در پژوهش سوسیولوژیکی مارکسیستی ـ لنینیستی بر پایه تئوری ماتریالیستی از جامعه به متد ارزشمندی جهت تجزیه و تحلیل روابط عینی و ذهنی گروهی و در نتیجه به وسیله کمکی مهم کردوکار رهبری علمی مبدل می شود.

 

۶

·     سوسیومتری به مدد سوسیوگرام (نمودارسازی گرافیکی فرمالیزه ساز)، و یا به مدد سوسیوماتریس ها (نمودار سازی روابط اجتماعی میان افراد و گروه ها در یک ماتریکس) و با محاسبه ضریب های جبری و یا اماری برای توصیف ساختار گروه و برای طبقه بندی عناصر گروه در رابطه با روابط بررسی شده، به توصیف و تجزیه و تحلیل روابط اجتماعی می پردازد.

  

۷

·     سیستم های بزرگتر به مدد متدهای ایستاتیستیکی (علم الآماری) مورد بررسی قرار می گیرند.

 

۸

·     ساختار روابط اجتماعی در این سیستم ها جمع ساده زیرسیستم ها نیست.

 

۹

·     ساختار روابط اجتماعی فقط با در نظر گرفتن خصلت سیستم کلی و با در نظر گرفتن جایگاه اجزاء نسبت به سیستم کلی قابل استخراج اند.

 

۱۰

·     روابط مهم زیر به مدد متدهای سوسیومتریکی مورد بررسی قرار می گیرند:

 

الف

·     ساختار کاری ـ کارکردی (کاری ـ فونکسیونال)

·     (تعاون، همکاری، جایگاه کاری ـ فونکسیونال)

 

ب

·     ساختار اجتماعی شخصی

 

پ

·     ساختار روابط اقتصادی

 

ت

·     روابط پسیکولوژیکی ـ اجتماعی (روابط مربوط به روان شناسی اجتماعی)

·     (سمپاتی و آنتی پاتی (انزجار)، منافع و علایق، موضعگیری نسبت به همدیگر، روابط اوتوریته ای)

 

۱۱

سوسیوگرام

 

·     سوسیوگرام، روابط موجود میان اعضای گروه را به طرز گرافیکی در برمی گیرد.

 

۱۲

·     اشخاص با نقطه ها و روابط میان اشخاص با خطوط رابط (خطوط جهتدار و بی جهت) مشخص می گردند.

 

۱۳

·     بر خلاف توصیف کلامی (کتبی و یا شفاهی)، می توان به مدد سوسیوگرام، روابط اجتماعی در گروه ها را ساده تر و قابل مشاهده تر نمودار ساخت.

 

۱۴

·     بدین طریق، سوسیوگرام به وسیله مفیدی در تجزیه و تحلیل ساختاری مبدل می شود.

 

۱۵

·     اگر جنبه های مختلف روابط اجتماعی به مدد سوسیوگرام ها نشان داده شوند و با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرند، در آن صورت می توان پیوندها و تأثیرات متقابل جنبه های مختلف را قابل مشاهده ساخت.

 

۱۶

سوسیوماتریکس

 

·     سوسیوماتریکس عبارت است از یک ماتریکس رابطه ای که در آن روابط میان اشخاص (اینترپرسونال) به طرز انتزاعی نمودار می شود.

 

۱۷

·     سوسیوماتریکس در مقایسه با سوسیوگرام امکان تجزیه و تحلیل فشرده (غلیظ) روابط مورد نظر را فراهم می آورد، ولی به ویژه در استفاده از محاسبه ماتریکس ها روابط موجود را مرئی نمی سازد.

 

۱۸

·     روابط و یا واکنش ها ، مواضع، ارزیابی ها و غیره اشخاص و  میان اشخاص که با مشاهده، مصاحبه، نظرپرسی و دیگر متدها تعیین می شوند، در فرم اعداد و یا علائم و سمبل ها در ماتریکس ثبت می شوند.

 

۱۹

·     عناصر موجود در ماتریکس رابطه ای مثلا الف به صورت ارزش هر رابطه   از «آی» تا «جی» نمودار می شوند.

·     مثلا ۱ = وجود رابطه

·     صفر = فقدان رابطه

 

۲۰

·     مجموعه خانه های (شکاف های) ماتریکس (تعداد گزینش های دریافتی مستقیم) حاکی از میزانی برای وضع اجتماعی فرد در چارچوب گروه در رابطه با روابط اجتماعی مورد بررسی اند.

 

۲۱

·     تعاریف مدرن، مزید بر آن، گزینش های غیر مستقیم را تحت تأثیر یک فاکتور وزنی در رابطه با فواصل پدید آمده میان اشخاص در سوسیوگرام، در نظر می گیرند.

 

۲۲

·     هر سوسیوگرام با سوسیوماتریکس معینی و هر  سوسیوماتریکس با سوسیوگرام معینی مطابقت دارد.

 

۲۳

·     ساختار هر گروه مثلا الف را می توان با تشکیل توان های متوالی روشن کرد.

 

۲۴

·     می توان  به ویژه به تشخیص و برجسته سازی زیرگروه های پیوسته به هم و اجاق های (هات اسپات های) تنش و عناصر میانجیگر نایل آمد.

 

۲۵

·     می توان انواع مختلف ضریب ها را برای مشخص سازی (کاراکتریزاسیون) وضع اجتماعی هر شخص تشکیل داد .

·     مثلا دامنه تماس عنصر مورد نظر را، اکتیویته اجتماعی اش را، درجه مشاهدات اجتماعی اش را، درجه همپیوندی اش با گروه را، عدم محبوبیت اجتماعی و ایزولاسیون آن را.

 

۳۶

·     این در مورد محاسبه ضریب های گروه (تراکم روابط اجتماعی، درجه همپیوندی، تنش درونگروهی و غیره) نیز به همان سان صادق است.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر