۱۳۹۹ مهر ۱, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۳۹)

Soziologie - RWTH AACHEN UNIVERSITY Universitätsbibliothek RWTH Aachen -  Deutsch

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

 جامعه شناسی 

(سوسیولوژی)

 ادامه  

 

۸۵

·    این جامعه شناسان در مقایسه با اسلاف خود و نمایندگان امپیریسم سطحی، به طرز دیگری به نفی نقش تعیین کننده مناسبات اقتصادی ـ اجتماعی و روابط طبقاتی ناشی از آنها می پردازند و بدین طریق نهایتا به نفی خصلت عینی قوانین توسعه جامعه بشری می پردازند.

 

۸۶

·    فونکسیونالیسم که خود را آنتی پوزیتیویسم جا می زند، در ساخت سیستمی منطقی صرف از درک پوزیتویسم به مثابه یکی از فرقه های ایدئالیسم ذهنی گرفتار می ماند.

 

۸۷

·    نمایندگان نئوپوزیتیویسم هم به انکار علنی تأثیر قانونمندی های عینی در جامعه می پردازند و احکام قانونی سوسیولوژیکی را به عنوان کلیشه های انتظامی صرف و تصورات مدلی با اهمیت عملیاتی صرف به رسمیت می شناسند.  

 

۸۸

·    در جوار فرقه هایی از نئوپوزیتیویسم، در جامعه شناسی بورژوایی معاصر، جریان ایدئالیستی ـ عینی ئی با سمتگیری عمدتا فلسفی ـ جامعتی، آموزه اجتماعی کاتولیکی (نئوتومیسم) و نئوکانتیانیسم نیز وجود دارند.

 

۸۹

·    نمایندگان آموزه اجتماعی کاتولیکی (نئوتومیسم) و نئوکانتیانیسم به طرزی مسکوت و بی سر و صدا میراث فکری مارکس را نیز به عاریه می گیرند و در تلاش برای پیوند دادن آنها با موضعگیری ایدئالیستی اصلی خود برمی آیند. 

 

۹۰

·    جریانات و مکاتب مختلف جامعه شناسی بورژوایی بر طبق موضع تئوریکی و یا آتئوریکی (ضد تئوریکی) خود و بر طبق موضوع شناسی (درک موضوع) خود در سیستم حاکمیت انحصاری ـ دولتی  همپیوند گشته اند.

 

۹۱

·    جامعه شناسی بورژوایی امروزه در تدوین متدها و تکنیک های (اسالیب و فنون) آموزشی ـ پرورشی حاکمیتی مدیران اقتصادی و حکومتی در سیستم حاکمیت انحصاری ـ دولتی کاپیتالیسم نقش روز افزونی بازی می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر