۱۳۹۹ شهریور ۲۵, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۳۴)

Soziologie - RWTH AACHEN UNIVERSITY Universitätsbibliothek RWTH Aachen -  Deutsch

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

 جامعه شناسی 

(سوسیولوژی)

 ادامه  


۵۰

·    جانبداری آشکار از طبقه کارگر به مثابه حامل اصلی پیشرفت جامعتی، پیش شرط اساسی جهت علمیت خط ماهوی جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی و پویایی (دینامیک) علمی درونی آن است.

 

·    مراجعه کنید به جانبداری، عینیت

 

۵۱

·    مارکس و انگلس با تدوین جهان بینی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی و کاربست اصول و اسالیب (متدهای) آن در تجزیه و تحلیل حیات جامعتی که با تئوری مبارزه طبقاتی یعنی با مبارزه طبقه کارگر در راه تسخیر قدرت سیاسی به اوج می رسد، جامعه شناسی را به «مقام یک علم» ارتقا می دهند.

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱، ص ۱۳۰، ۴۲۴)

 

۵۲

·    تاریخ جامعه شناسی مارکسیستی با تاریخ جنبش کارگری ـ انقلابی در مبارزه به خاطر تسخیر قدرت سیاسی و تشکیل جامعه سوسیالیستی و کمونیستی گره خورده است.

 

۵۳

·    مارکس و انگلس در آثار اصلی شان و در نوشتجات تاریخی شان با کاربست درک ماتریالیستی تاریخ نمونه های مهمی در رابطه با تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی مشخص جامعه کاپیتالیستی  عرضه کرده اند و پیش بینی علمی توسعه جامعتی را تدوین کرده اند.

 

۵۴

·    لنین در دوره مرحله امپریالیستی کاپیتالیسم و انقلاب پرولتری، در بررسی های مستدل مناسبات جامعتی، طبقات و اقشار اجتماعی روسیه و دیگر  کشورها، ماتریالیسم تاریخی را به مثابه مبانی تئوریکی و متدئولوژیکی به کار بسته است و به ساز و برگ علمی استراتژی و تاکتیک انقلابی مبارزه و پیروزی طبقه کارگر وحزبش توسعه داده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر