۱۳۹۹ شهریور ۲۸, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۹۴)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 فصل هشتم 

بخش دوم

 

۱۲۱

·     حتی در قضاوت های معاصران فیشته که سر خصومت با او داشته اند، مثلا در قضاوت های آنسلم فویرباخ، اگرچه با پیشداوری های منفی، به بی تابی فیشته نسبت به کردوکار و مؤثریت اشاره می شود.

 

۱۲۲

·     آنسلم فویرباخ، به یکی از دوستانش فیشته را به شرح زیر توصیف کرده است:

 

۱۲۳

·     «من دشمن سوگند خورده فیشته ام.

·     فیشته ای که فرد بد اخلاقی  است و فلسفه اش که ناقص الخلقه تهوع آور مسخره ای بیش نیست که در آن، خرد به چماق بسته شده (خرد و خمیر شده)، به مثابه محصولات تخیل تخمیر شونده به فروش می رسد.

 

۱۲۴

·     لطفا نظر مرا به هیچ وجه من الوجوه به کسی نگو.

·     اکیدا از تو می خواهم که برای خودت نگه داری.

 

۱۲۵

·     فیشته حیوان مهارناپذیری است که تحمل کمترین مقاومتی را ندارد و هر کسی را که مخالف نظرات خرافی اش باشد، خصم شخص خود می پندارد.

 

۱۲۶

·     من یقین دارم که فیشته قادر می بود که نقش محمد را بازی کند، اگر در آن زمان می بود و با شمشیر و زندان آموزه علم خود را به مردم تحمیل کند.

 

۱۲۷

·     فیشته خیال می کند که مقر تدریسش، تخت سلطنتی او ست.»

·     (زندگی و آثار آنسلم فویرباخ»، ۱۸۵۲، جلد ۱، ص ۵۱)

 

۱۲۸

·     هولدرین در ماه نوامبر سال ۱۷۹۴ به نویفر راجع به فیشته می نویسد:

 

۱۲۹

·     «فیشته اکنون، روح (شهر و دانشگاه) ینا ست.

·     خدا را شکر.

·     «خدا را شکر» (گوتلوب)، که اسم او ست.

 

۱۳۰

·     فیشته را مردی با انرژی و روحی (مغزی، ذهنی، فکری) ژرف می دانم و لاغیر.

 

۱۳۱

·     اصول این دانش در دور افتاده ترین نقاط دانش بشری و جست و جو و تعیین (و تعریف) حق با آن اصول و استخراج دلاورانه ترین و دور افتاده ترین استنتاجات از این اصول با همان قوه روحی (مغزی، ذهنی، فکری) و تحریر و تبیین آتشین و مصم آنها،  علیرغم عظمت ظلمت مسلط، برای من بینوا بدون این نمونه و مثال، شاید مسئله لاینحلی می نمود.»

·     («نامه های منتخب هولدرین»، ۱۹۱۰، ینا، ص ۹۶)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر