۱۴۰۳ مرداد ۱۵, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسگرایی (سنسوئالیسم) (۴)


پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه

برگردان

 شین میم شین

 

مانفرد بور

(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)

فیلسوف و فلسفه ـ مورخ  

رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک

از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
 

پ

نحوه توضیح نشأت دانش عام و انتزاعی از ادراکات حسی

 

۱

·    استوئیست ها و اپیکوریست ها مفاهیم عام را نتیجه جانسختی تأثیرات و یا اجزای شان و ترکیب آنها با یکدیگرمی دانستند.

 

۲

Bild

 توماسو کامپانللا

(۱۵۶۸ ـ ۱۶۳۹)

فیلسوف، شاعر، سیاستمدار ایتالیائی

طراح اوتوپی «دولت آفتاب» (۱۶۰۲)

اوتوپی «دولت آفتاب»

بر اساس نقطه نظرهائی از منابع زیر طراحی شده است: 

سلطنت جهانی اسپانیا

کاتولیسیسم

سوسیالیسم (نفی مالکیت خصوصی)

 

·    به نظر کامپانلا، هوبس، گاسندی، جان لاک و هیوم مفاهیم عام و انتزاعی نیز در نتیجه ترکیب عناصر ادراک به وجود می آیند.

۳

·    تصورات تخیلی نیز بدین طریق استخراج می شوند.

 

۴

·    زبان برای توضیح دانش انتزاعی و عام اهمیت بزرگی کسب می کند.

 

۵

·    سمیوتیک اپیکوریستی می آموزد که واژه ها، یعنی وسایل ضرور تفکر، نه تصاویر چیزها، بلکه تنها علائمی برای مضامین (محتواهای) تصورات اند که به وسیله ترکیبات چه بسا دلبخواهی آنها، تصورات انتزاعی و عام تشکیل می یابند.

 

(سمیوتیک به علم علائم اطلاق می شود.

مترجم)

 

 

سمیوتیک (علم العلائم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6020

 

۶

·    به نظر نومینالیست ها تنها منفرد های موجود در واقعیت حسی وجود دارند و مفاهیم عام واژه هائی (نام هائی. مترجم) بیش نیستند.

 

·    مراجعه کنید به نومینالیسم

 

نومینالیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3910

 

۷ 

Bild

ویلهلم اوکهام

 (۱۲۸۵ ـ ۱۳۴۸)

فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی

تئولوگ (فقیه)

نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین

نماینده اصلی نومینالیسم

موضوعات آثار او:

منطق

  طبیعتفلسفه

 تئوری شناخت

علومتئوری

 متافیزیک

 اتیک

 فلسفه سیاسی

 

·    اوکهام آموزه معرفتی نومینالیستی را تا حد   حسگرائی پیش می راند:

 

الف

·    هر تصور حسی به نظر او عبارت از تصویر چیزی خارجی نیست، بلکه عملی روحی است که حاکی از علامتی برای چیز خارجی منطبق با آن و یا «اصطلاحی» عام برای اشیاء منفرد است.

 

ب

·    بنابرین تشابه موجود میان محتوای شعور و واقعیت تنها به مثابه نفاط نسبت داده شده به هم و مربوط به هم در دو عرصه کاملا متفاوت تلقی می شود.

 

۸

Bild

توماس هوبس (هابس)

(۱۵۸۸ـ ۱۶۷۹)

فیلسوف

ریاضی دان بریتانیائی

 تدوینگر بزرگ «دولت ـ تئوری» در

عصر جدید آغازین

کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

 

·    هوبس از نومینالیسم این نتیجه را می گیرد که تفکر علمی تنها در پیوند ذاتی علائم (ادراکات، واژه ها)، تنها در برخورد منطقی ـ ریاضی (محاسبه) با علائم واژگانی می تواند تشکیل یابد.  

 

۹

·    تفکراگرچه در رابطه با جهان خارج صورت می گیرد، ولی به مثابه یک چیز ناهمگون در کنار آن قرار دارد.

 

۱۰

·    کوندیلا و هیوم نیز بر آن بودند که موضوع علم باید تنها از روابط میان علائم و اشیاء تشکیل یابد.

 

۱۱

·    کوندیلا در «زبان محاسبه ای» خود می آموزد که شناخت علمی نمی تواند چیزی جز تنویر منطقی روابط میان علائم باشد.

 

۱۲

·    معیار در این میانه عبارت است از قانون اساسی منطق و ریاضیات که کلیه روابط میان اندازه ها باید بنا بر اصل تساوی مورد ارزیابی قرار گیرند.

·    یعنی در معادلات تبیین شوند. 

 

۱۳

·    برای رسیدن به این هدف باید مواد ادراکی را به کوچکترین عناصر متفرقه آنها تجزیه کرد و آنها را به یکسان به ساده ترین اندازه های ریاضی مبدل ساخت.

 

(یعنی

 استنباطات را مته متیزه (ب هصورت ریاضی در آورد) و کوانتیفیزه (به صورت چیزهای کمی در اورد) کرد.

مترجم)

 

۱۴

·    بدین طریق می توان به محاسبه ریاضی دقیق روابط میان ایده های موجود و ایده های مطلوب (ایده هائی که درجستجوی شان هستیم) نایل آمد.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر