پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
۷
· تئوری شناخت ماهیتا ایدئالیستی
ـ ذهنی کانت، او را بر آن داشت که منشاء و محتوای
اوبژکتیو (عینی) مقولات را انکار کند و
برای مقولات منشاء و محتوای سوبژکتیو قائل شود.
۸
· نتیجه استخراج مقولات
از فرم های قضاوت این می شود که تابلوی مقولات او به مطلق کردن
سطح نازل توسعه منطق در آن زمان بپردازد.
۹
· از این رو ست، که سیستم مقولتی کانت، بطور تصنعی تنظیم یافته و حاوی اشکالات جدی
است.
۱۰
· خدمت بزرگ و ماندگار کانت در زمینه آموزش مقولات عبارت است از بررسی نقش مقولات در عرصه تفکر.
۱۱
· مقولات ـ به نظر کانت ـ
«شروط ماورای تجربی دانش های تجربی اند.»
· (کانت، ب ۱۲۶)
۱۲
· زیرا به نظر کانت، تنها به کمک مقولات است که تفکر
می تواند از انبوه متنوع مشاهدات به سنتزی
در ضمیر، به «وحدت ترانسندنتال اپرسپسیون» دست یابد.
· (سنتز
در قاموس کانت، عبارت است از روشی برای
گذار از مفاهیم ساده به مفاهیم پیچیده و بغرنج. مترجم)
· (ترانسندنتال یعنی ماورای
تجربی
· از کانت
به بعد، ترانسندنتال به معنی زیر به کار
می رود:
· آنچه که قبل از هر تجربه (دانش تجربی) وجود دارد
و تجربه (دانش تجربی) را امکان پذیر می سازد:
· کانت می نویسد:
· «من شناختی را ترانسندنتال
می نامم که به طور کلی نه فقط با اشیاء، بلکه با نوع شناخت ما از اشیاء ـ اگر آن
بطور اپریوری (ماورای تجربی) امکان پذیر
باشد ـ سر و کار دارد.»
· (کانت، ب ۲۵)
· (اپرسپسیون عبارت
است از نظامبخشی در ضمیر به آنچه که توسط فهم تمیز دهنده بازتاب می
یابد. مترجم)
۱۳
· نتیجه حاصل از آموزش مقولتی کانت، این می شود که
کلیه پدیده ها، بنا بر پیوندشان، تابع مقولات هستند و بوسیله مقولات تعیین می
شوند.
۱۴
· «مقولات عبارتند از مفاهیمی که برای پدیده ها، یعنی
برای طبیعت، به مثابه تجسم کلیه پدیده ها، بطور ماورای تجربی قانون وضع می کنند.»
· (کانت، ب ۱۶۳)
۱۵
· آموزش کانت
راجع به نقش منطقی مقولات در تفکر بشری، حاوی معارف و نکات مهمی است که برای
توسعه بعدی آموزش مقولتی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اهمیت دارند:
الف
· ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی مقولات را انعکاسات تاریخا (بطور تاریخی) پدید آمده ماده،
توسعه ماده و ماهوی ترین پیوندهای ماده به شمار می آورد.
ب
· مقولات در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی سیستم بهم پیوسته ای را تشکیل می دهند.
پ
· مقولات در این سیستم، ستون فقرات جهان بینی ماتریالیستی ـ دیالک
تیکی را تشکیل می دهند.
ت
· مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی و
تاریخی نقاط گرهی شناخت اند.
ث
· مقولات فلسفی را می توان تا حد
معینی، مقولات مطلق تلقی کرد.
· زیرا آنها را نمی توان به مفاهیم
عامتر دیگری تقلیل داد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر