۱۳۹۸ اردیبهشت ۸, یکشنبه

تأملی در «تزهايی راجع به فويرباخ» (۱)


تزهايی راجع به فويرباخ
کارل مارکس
اديت شده توسط انگلس




ترجمه و تحلیل
از
شین میم شین


 
تز اول

نقص اصلی ماترياليسم تاکنونی 
(به انضمام ماتریالیسم فويرباخ )
در آن است 
که
 شیئ،
(موضوع)
واقعيت عینی
و
 حسیت
تنها 
در 
فرم اوبژکت 
و
 يا 
در 
فرم مشاهده  
درک می شود.

ولی
  نه 
به
 مثابه کردوکار انسانی ـ حسی،
 یعنی
نه به مثابه پراتيک.
نه
به مثابه چیزی سوبژکتیو.

از این رو
جنبه مبتنی بر کردوکار انسانی
توسط ایدئالیسم
 به طور انتزاعی
توسعه داده می شود.

ایدئالیسمی
که
طبیعتا
بر خلاف ماتریالیسم
کردوکار واقعی
را
کردوکار حسی
را
به مثابه کردوکار واقعی و حسی
نمی شناسد.

فویرباخ
در صدد درک کردوکار حسی است
که
با اوبژکت های فکری واقعا تفاوت دارد.

او
اما
خود کردوکار انسانی
را
به مثابه کردوکار شیئی (مادی)
درک نمی کند.

او
از این رو
در
اثرش تحت عنوان «ماهیت مسیحیت»
فقط 
رفتار تئوریکی (نظری) آدمیان
را
به مثابه رفتار انسانی اصیل
در نظر می گیرد.
در
حالیکه
پراتیک
فقط
در 
فرم نمودین یهودی کثیفش درک و ثبت می شود.

او
از این رو
از
درک معنای کردوکار «انقلابی»،
یعنی
کردوکار «پراتیکی ـ کریتیکی» («عملی ـ انتقادی»)
عاجز می ماند.
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر