۱۳۹۸ اردیبهشت ۱, یکشنبه

مقوله (۳)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین 
   
 ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)

۷
·      تئوری شناخت ماهیتا ایدئالیستی ـ ذهنی کانت، او را بر آن داشت که منشاء و محتوای اوبژکتیو (عینی) مقولات را انکار کند و برای مقولات منشاء و محتوای سوبژکتیو   قائل شود.

۸
·      نتیجه استخراج مقولات از فرم های قضاوت این می شود که تابلوی مقولات او به مطلق کردن سطح نازل توسعه منطق در آن زمان بپردازد.

۹
·      از این رو ست، که سیستم مقولتی کانت، بطور تصنعی تنظیم یافته و حاوی اشکالات جدی است.

۱۰
·      خدمت بزرگ و ماندگار کانت در زمینه آموزش مقولات  عبارت است از بررسی نقش مقولات در عرصه تفکر.

۱۱
·      مقولات ـ به نظر کانت ـ «شروط ماورای تجربی دانش های تجربی  اند.»
·      (کانت، ب ۱۲۶)

۱۲
·      زیرا به نظر کانت، تنها به کمک مقولات است که تفکر می تواند از انبوه متنوع مشاهدات به سنتزی در ضمیر، به «وحدت ترانسندنتال اپرسپسیون» دست یابد. 

·      (سنتز در قاموس کانت، عبارت است از روشی برای گذار از مفاهیم ساده به مفاهیم پیچیده و بغرنج. مترجم)

·      (ترانسندنتال یعنی ماورای تجربی
·      از کانت به بعد، ترانسندنتال به معنی زیر به کار می رود:
·      آنچه که قبل از هر تجربه (دانش تجربی) وجود دارد و تجربه (دانش تجربی) را امکان پذیر می سازد:
·      کانت می نویسد:
·      «من شناختی را ترانسندنتال می نامم که به طور کلی نه فقط با اشیاء، بلکه با نوع شناخت ما از اشیاء ـ اگر آن بطور اپریوری (ماورای تجربی) امکان پذیر باشد ـ سر و کار دارد.»
·      (کانت، ب ۲۵)

·      (اپرسپسیون عبارت است از نظامبخشی در ضمیر به آنچه که توسط فهم تمیز دهنده بازتاب می یابد. مترجم)

۱۳
·      نتیجه حاصل از آموزش مقولتی کانت، این می شود که کلیه پدیده ها، بنا بر پیوندشان، تابع مقولات هستند و بوسیله مقولات تعیین می شوند.

۱۴
·      «مقولات عبارتند از مفاهیمی که برای پدیده ها، یعنی برای طبیعت، به مثابه تجسم کلیه پدیده ها، بطور ماورای تجربی قانون وضع می کنند.»
·      (کانت، ب ۱۶۳)

۱۵
·      آموزش کانت راجع به نقش منطقی مقولات در تفکر بشری، حاوی معارف و نکات مهمی است که برای توسعه بعدی آموزش مقولتی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اهمیت دارند:

الف
·      ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی مقولات را انعکاسات  تاریخا (بطور تاریخی) پدید آمده ماده، توسعه ماده و ماهوی ترین پیوندهای ماده به شمار می آورد.  

ب
·      مقولات در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی سیستم بهم پیوسته ای را تشکیل می دهند.  

پ
·      مقولات در این سیستم، ستون فقرات جهان بینی ماتریالیستی ـ  دیالک تیکی را تشکیل می دهند.

ت
·      مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی نقاط گرهی شناخت اند.  

ث
·      مقولات فلسفی را می توان تا حد معینی، مقولات مطلق تلقی کرد.  
·      زیرا آنها را نمی توان به مفاهیم عامتر دیگری تقلیل داد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر