پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
قانون
ادامه
۲۶
·
راه حل بنیادی ماتریالیسم دیالک تیکی
و ماتریالیسم تاریخی برای جامعه شناسی مارکسیستی، قوانین جامعه ای (اجتماعی) را در
وهله اول، به مثابه بخشی از حرکت و توسعه قانونمند مادیت آنها و حک و تصویر آنها در ضمیر شناسنده می داند.
۲۷
·
راه حل بنیادی ماتریالیسم دیالک تیکی
و ماتریالیسم تاریخی برای جامعه شناسی مارکسیستی، ثانیا حرکت و توسعه به طرز
قانونمند صورت گیرنده ی فرماسیون های اقتصادی جامعه را به مثابه روندی طبیعی ـ
تاریخی و عینی توضیح می دهد.
۲۸
·
راه حل بنیادی ماتریالیسم دیالک تیکی
و ماتریالیسم تاریخی برای جامعه شناسی مارکسیستی، ثالثا اثبات می کند که قوانین
جامعه ای (اجتماعی) در ورای کردوکار انسان ها وجود ندارند.
·
در ورای کردوکار انسان هایی که روند
حیاتی شان در مطابقت با درجه توسعه نیروهای مولده و در مطابقت با خصلت نیروهای
مولده، وارد مناسبات تولیدی معینی با یکدیگر می شوند.
·
مناسبات تولیدی ئی که مجموعه شان،
شالوده اقتصادی جامعه است.
·
بر روی این شالوده (زیربنای) اقتصادی
جامعه، روبنای ایده ئولوژیکی، سیاسی و حقوقی ـ قضایی منطبق با زیربنای اقتصادی سر
برمی کشد.
۲۹
·
مشخصه ماهوی خاص قوانین جامعه ای (اجتماعی) این است که آنها بر خلاف قوانین طبیعی، مستقل از کردوکار عملی انسان ها وجود
ندارند.
·
یعنی مستقل از کردوکار شیئی ـ
سوبژکتیو انسان ها وجود ندارند.
۳۰
·
مشخصه ماهوی خاص قوانین جامعه ای (اجتماعی) این است که آنها تنها در این کردوکار انسان ها تشکیل می شوند و با این
کردوکار انسان ها تشکیل می شوند.
۳۱
·
قوانین جامعه ای (اجتماعی) محصول این
کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها و همزمان پیش شرط عینی این کردوکار شیئی ـ
سوبژکتیو انسان ها هستند.
۳۲
·
بنابرین، هم قوانین طبیعی حامل خصلت
عینی اند و هم قوانین جامعه ای (اجتماعی)
۳۳
·
چون قوانین جامعه ای (اجتماعی) از
آنجا که هم محصول این کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها هستند و هم همزمان پیش شرط
عینی این کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها هستند، نسبت به قوانین طبیعی متمایز می
شود.
·
خودویژگی خاص خود را کسب می کنند و
نشان می دهند.
۳۴
·
فرق دیگر قوانین جامعه ای (اجتماعی)
با قوانین طبیعی این است که قوانین جامعه ای عینی، همزمان رابطه تاریخی معینی میان
اوبژکت (عین) جامعه ای و سوبژکت (سوبژکت کردوکار ورز، سوبژکت کوشای) جامعه ای تشکیل می دهند.
·
در حالیکه قوانین طبیعی فقط از روابط
ماهوی میان اوبژکت ها تشکیل می یابند.
۳۵
·
از آنجا که قوانین جامعه ای (اجتماعی)
مستقل از کردوکار انسانی وجود ندارند، در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت، در سیستم قوانین جامعه ای (اجتماعی)، در دیالک تیک
فاکتورهای اوبژکتیو (عینی) و فاکتورهای سوبژکتیو جامه عمل می پوشند (واقعیت می
یابند.)
·
مراجعه کنید به دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۳۶
·
این مشخصه قوانین جامعه ای (اجتماعی)
در پیوند ناگسستنی تنگاتنگی با خصلت درونی ـ تضادمند آنها قرار دارد.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر