شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
معنی
تحت اللفظی:
خدا
(الله)
از
سویی
خداوند
بخشنده و دست گیرنده ای
است
و
از
سوی دیگر
کریم
(سخی) دست و دلباز عذر پذیری است
۲
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
سؤال
سعدی در این بیت شعر در
بوستان،
اولا
دیالک تیک ارباب
بنده دار و بنده
را
به شکل دیالک تیک الف و انسان بسط و تعمیم می
دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ارباب
بنده دار (الف) می داند.
جواب
سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک ارباب بنده دار و بنده
را
به شکل دیالک تیک الله و انسان بسط و تعمیم می
دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ارباب
بنده دار (الله) می داند.
۳
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
ثانیا
دیالک تیک ارباب
بنده دار و بنده
را
به شکل دیالک تیک ت ـ گ
بسط و تعمیم می دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ارباب
بنده دار (ت) می داند.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
ثانیا
دیالک تیک ارباب
بنده دار و بنده
را
به شکل دیالک تیک توانگر و گدا بسط و تعمیم می
دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ارباب
بنده دار (توانگر) می داند.
۴
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
از این بیت شعرسعدی
می توان به ماهیت الله پی
برد:
الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اربابان
بنده (خداوندان بنده، بنده داران)
است.
سؤال
منظور از مفهوم «انعکاس
آسمانی» چیزی چیست؟
جواب
انعکاس آسمانی چیزی
به معنی عکس اندازی آن چیز
در آیینه آسمان است.
سؤال
منظور از مفهوم «انعکاس
انتزاعی» چیزهای معین چیست؟
جواب
انعکاس انتزاعی چیزهای معین
به معنی انتزاع و یا تجرید
چیزهای معین
و
بعد
منعکس کردن مفهوم مجرد
حاصله از تجرید
در آیینه آسمان است.
۵
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
سعدی
کلیه اعضای طبقه حاکمه در فرماسیون اقتصادی
برده داری
را
مثلا
حسن بنده دار
را
با
۵۰ تا کنیز و رهی و غلام
حسین بنده دار
را
با
۱۰۰ تا کنیز و رهی و غلام
احمد بنده دار
را
با
۵۰۰ تا کنیز و رهی و غلام
اصغر بنده دار
را
با
۵۰۰۰ تا کنیز و رهی و غلام
مورد تجرید قرار می دهد.
یعنی کلیه مشخصات منحصر به
فرد حسن و حسین و احمد و اصغر
را
مورد صرفنظر قرار می دهد
و
وجه مشترک طبقاتی آنها
را
یعنی بنده داشتن آنها
را
عمده می کند.
بدین طریق
مفهوم «خداوند بنده»
(بنده دار، صاحب بنده)
تشکیل می یابد.
سعدی
این مفهوم انتزاعی (مجرد) را
در آیینه آسمان منعکس می کند
و
الله
می نامد.
سؤال
به همین دلیل می گوییم:
الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی ب (خداوندان
ب، صاحبان ب)
است.
جواب
به همین دلیل می گوییم:
الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی بنده
داران (خداوندان بنده، صاحبان بنده)
است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر