۱۳۹۶ اسفند ۱۳, یکشنبه

کلیت (۲)

پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
 
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان
شین میم شین

۱۳
·      پیش شرط کلیت همواره از قرار زیر است:

الف

·      کل مربوطه از سوئی متشکل از اجزائی است.

ب

·      کل مربوطه در مقابل اجزای خود رفتار مستقلی از خود نشان می دهد.

۱۴
·      رفتار مستقل کل را به دو طریق که مکمل یکدیگرند، می توان از یکدیگرتمیز داد:

الف

·      اولا به کمک توصیف وضع و حرکت اجزاء

ب

·      ثانیا به کمک تعیین پیوندهای خاص میان اجزا که خود را در کلیت (سیستم) ـ ساختار مربوطه عیان می سازد.

۱۵
·      مثلا اگر چه برای علم تاریخ وقوف به فاکت ها و روندهای تاریخی منفرد لازم است، ولی ارزیابی آنها برای روند کلی تنها از طریق تحلیل ساختار جامعه امکان پذیر است.

۱۶
·      انقلابی بودن آموزش مارکسیستی جامعه از این نظر بوده که مارکس نقطه نظرمکانیکی (علم مکانیک) پیشینیان را که جامعه را مجموعه ای از افراد مجزا تلقی می کردند (آموزش های اتمیستی جامعه) و حرکت جامعه را جمع ریاضی اقدامات منفرد افراد قلمداد می کردند، مورد انتقاد قرار داد.

۱۷
·      مارکس بر خلاف آنان ازخصلت کلیتی جامعه آغاز کرد و خودجنبی جامعه را بر بنیان تجزیه آن به طبقات کیفیتا متضاد توضیح داد که ضمنا کلیت حاکم بر افراد (یعنی طبقه) تعیین کننده رفتار اجزای خود (یعنی افراد) است.

۱۸
·      ماتریالیسم مکانیکی چیزها را مرده می دید و به مثابه جوهرهائی می پنداشت که برای حرکت خویش به عامل خارجی وابسته اند.

۱۹
·      دیالک تیک ماتریالیستی با غلبه بر نظریات مکانیکی، معارف (معرفت ها، شناخت های) موجود را تعمیم داد و مفاهیم موجود مربوطه را از نو تعریف کرد.

۲۰
·      از دید دیالک تیک ماتریالیستی، چیزها، اوبژکت ها و اشیاء بطور کلی عبارتند از کلیت های دوگانه در خویش، تضادمند در خویش و لذا خودجنب.

۲۱
·      چیزها کلیت هائی اند.
·      زیرا آنها سیستم هائی ازکیفیت ها هستند.

۲۲
·      اما چون هر آنچه که هست، چیزی است، پس جهان عبارت است از یک سیستم طبقه بندی شده از کلیت ها که در اشتراک مساعی و در «مبارزه» بر ضد یکدیگرند و لذا خصلت کلیتی واقعیت عینی، یونیورسال وعام است.

۲۳
·      بدین طریق اتم ها و مولکول ها کلیت هائی اند.
·      سلول ها، اعضا، اندام ها و صورت بندی های اجتماعی هم همینطور.
·      و آنها همه قانونمندی خودویژه خود را مدیون خصلت کلیتی خویش اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر