اثری از
الوارو کونهال
رهبر حزب کمونیست پرتقال
قصه
ی شهر سنگستان
از این اوستا
(1344)
ویرایش و
تحلیل از
ربابه نون
دو
تنها، رهگذر کفتر
نوازش
های این، آن را تسلی بخش
تسلی
های آن، این را نوازشگر
خطاب
ار هست:
«خواهر جان»
جوابش:
«جان خواهر جان»
·
معنی تحت اللفظی:
·
رابطه دو کفتر تنها و رهگذر نشسته
بر سدر کهنسال، مبتنی بر همدردی متقابل بود:
·
یکی از نوازش های دیگری تسلی خاطر
می یابد و دیگری از تسلی های همنشین، نوازش می یابد.
·
خطاب آندو خواهر به یکدیگر مبتنی بر
مهر بود.
1
·
اخوان در این بند شعر، رابطه دو
راوی قصه ی غصه را تشریح می کند.
·
رابطه دو کفتر راوی قصه ی غصه،
رابطه ای مبتنی بر خواهری، دوستی، دلبستگی و همبستگی است.
·
سؤال این است که چرا؟
·
چرا اخوان رابطه دیگری را میان دو
هماندیش برقرار نمی کند؟
·
اگر شعرای طبقه حاکمه، مثلا احمد
شاملو و امثالهم بودند، یکی از دو کفتر را ابر کفتر تصور و تصویر می کردند و دیگری
را نوکر کفتر.
·
چرا اخوان، سنت فئودالی ـ فاشیستی
ـ فوندامنتالیستی حاکم بر شعر را در هم می کوبد و طرح طراز نوینی در می افکند؟
2
بگو
با مهربان خویش:
«درد
و داستان خویش
نگفتی،
جان خواهر، اینکه خوابیده است، اینجا کیست؟
ستان
(بر پشت) خفته است و با دستان فرو
پوشانده، چشمان را
تو
پنداری، نمی خواهد ببیند، روی ما را نیز کاو را دوست می داریم.»
·
معنی تحت اللفظی:
·
با خواهر مهربانت درد خود را و داستان
خود را بگو.
·
ضمنا بگو:
·
«اینکه
در اینجا بر پشت خفته و با دستانش چشمانش را پوشانده کیست که انگار نمی خواهد، حتی
روی ما را که دوستدارش هستیم، ببیند؟»
3
بگو
با مهربان خویش
·
گفت و گو میان دو کفتر، در این بند
شعر آغاز می شود تا قصه ی غصه تبیین یابد.
·
طرز تبیین اخوان اما از طراز طراز
نوینی است:
·
معمولا طرز تبیین دیگری در این جور
گفت و گو ها رواج دارد.
·
مثلا گفته می شود:
·
خواهر مهربانم، بگو دردت و داستانت
چیست؟
·
اخوان اما وارونه این طرز تبیین
رایج از دیرباز را عرضه می دارد:
·
با خواهر مهربان خود بگو.
·
این تغییر فرم تبیین اما حاکی از
چیست؟
·
این دیالک تیک مهر (دوستی) اخوان حاکی
از کدام ایده ئولوژی است؟
4
بگو
با مهربان خویش،
·
فروغ تیزبین و ژرف اندیش می گفت:
·
«اخوان
شبیه هیچ کدام از شعاری معاصر نیست.
·
اخوان آدمی را به یاد سعدی می اندازد.»
·
(نقل
به مضمون)
·
حق با فروغ است.
·
تأمل روی اشعار اخوان شباهت ماهوی
غریبی به تأمل روی اشعار سعدی دارد.
·
از تأمل روی اشعار و افکار این دو
خردمند بزرگ فقط می توان آموخت.
·
اخوان طرز تفکر فئودالی دیر آشنا را
ـ بی پروا و بی سر و صدا ـ به تبر انتقاد انقلابی می بندد:
·
نفی دیالک تیکی می کند:
·
حکم رایج «خواهر مهربانم، بگو» را
با «با خواهر مهربانت، بگو» جایگزین می سازد.
·
سؤال این است که چه تفاوت و تضادی
بین این دو نوع تبیین هست؟
·
دیالک تیک مهر، دیالک تیک دوستی چه
محتوائی دارد؟
5
بگو
با مهربان خویش
·
تفاوت و تضاد دیالک تیک عشق با دیالک
تیک مهر، دیالک تیک عاشق و معشوق با دیالک تیک کفتر اول و کفتر دوم به مثابه دو
دوست و یا دو خواهر، در این است که دیالک تیک عشق مبتنی بر نیاز، نابرابری، وابستگی
و اهلیت (اهلی کردن و اهلی شدن) است.
·
در حالی که دیالک تیک دوستی، دیالک
تیک کفتر اول و کفتر دوم، مبتنی بر بی نیازی، برابری، خواهری، برادری، اختیار (آزادی)،
خودمختاری (استقلال اندیشه و عمل)، هومانیسم، همبستگی و دلبستگی متقابل است.
6
بگو
با مهربان خویش
·
به همین دلیل، کفتر اول خود را
سرچشمه مهر، دهنده و بخشنده ی مهر قلمداد می کند و نه نیازمند مهر و نه ستاننده ی
مهر.
·
دیالک تیک یونیورسال داد و ستد، در
دیالک تیک دوستی، به شکل دیالک تیک بخشنده ی مهر (داد) و پذیرنده درد (ستد) بسط و
تعمیم می یابد.
·
در ادامه تحلیل همین بند شعر، به
این حقیقت امر بیشتر پی خواهیم برد.
·
سؤال این است که این دیالک تیک دوستی،
این دیالک تیک داد مهر و ستد درد چه پیامدهائی در رابطه با رابطه ی دو دوست به دنبال
می آورد؟
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفاخوان شبیه هیچ کدام از شعرای معاصر نیست.
نظر ندارید ، نمیشه که من فقد نظر بدم، ای فلک ای خدا ،ای ....لوتفن لطفا، دیالکتیک :این دیالک تیک چیه دیگه؟ عجبا العجب و یا العجب
پاسخحذف