۱۳۹۴ تیر ۱۵, دوشنبه

نیهلیسم اخلاقی (2)


نیهلیسم اخلاقی 

انتقاد رادیکال از اخلاق

از سوفیست ها تا نیچه 

پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان شین میم شین

 پیشکش

 به
خاطره خروشان
فرج اله میزانی
(جوانشیر)  
 

·        در این کتاب به مسائل فوق الذکر فقط در حاشیه اشاره خواهد رفت.

1
·        موضوع اصلی این کتاب جریانات انتقادی از اخلاق زیر خواهند بود:

الف 

·        جریاناتی که اخلاق را بلحاظ جنبه های برونی اش مورد انتقاد قرار می دهند.  



ب 

·        جریاناتی که نه عناصر معینی از اخلاق را، بلکه بنیان های (مقدمات)  آن را مورد انتقاد قرار می دهند.  



ت 

·        جریاناتی که نیت اصلی شان، تخریب اخلاق است.  

2  
·        این انتقاد تخریبی از اخلاق در سنت فلسفی با تزها و استدلالت متفاوت زیر صورت گرفته است:  

الف 
·        اولا ادعا می شود که موازین اخلاقی اساسی زیر غلط اند و نباید رعایت شوند:  


1 

·        نهی از مردم آزاری  



2 

·        نهی از رفتار دلبخواهی و نابرابر با مردم

 

ب 
·        ثانیا ادعا می شود که  مفاهیم اخلاقی اساسی زیر و فرامین اخلاقی فرمولبندی شده با آنها توخالی  اند:  


1 

·        مفهوم «خیر»  



2 

·        مفهوم «شر»  



3 

·        مفهوم «امر به معروف» و الی آخر.

ت 
·        ثالثا ادعا می شود که تنظیم اخلاقی زندگی اجتماعی و سمتگیری عملی اعضای جامعه با توجه به ایده های هنجاری زیر نباید رعایت شوند:  


1 

·        عدالت  

2 

·        برابری  
 
·        چون رعایت آنها نتایج نهائی منفی و نامعقول زیر را خواهند داشت:


1 

·        موجب عدم ارضای حوایج «افراد ارزشمند»  و «قوی» خواهد شد.  



2 

·        بر خلاقیت های فرهنگی ـ هنری افراد ارزشمند و قوی خدشه وارد خواهد ساخت.



3 

·        سدی در برابر تکامل نوع بشر خواهد بود.  

پ 
·        رابعا ادعا می شود که اخلاق مبتنی بر توهم است.     

1 

·        مطالبات عمومی این دسته از منتقدین اخلاق، به منافع گروه های اجتماعی معین مثلا فقرا و ضعفا و طبقات اجتماعی معین بی اعتنا ست.  

2 

·        این دسته از منتقدین اخلاق، عام الاعتبار بودن موازین اخلاقی را نادرست می دانند و رد می کنند.  

ث 
·        خامسا ادعا می شود که باید موازین اخلاقی و هنجارهای شرعی به نفع هنجارهای ماورای اخلاقی و عالی از عرصه بدر رانده شوند.

ج 
·        سادسا ادعا می شود که موازین اخلاقی بی راهه و انحرافی اند.
·        برای اینکه هر کس در جامعه و جهان به فکر خویشتن خویش است و در حقیقت اعمال بظاهر اخلاقی افراد همواره  انگیزه اگوئیستی دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر