نیهلیسم اخلاقی
انتقاد
رادیکال از اخلاق
از
سوفیست ها تا نیچه
پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
خاطره خروشان
فرج اله میزانی
(جوانشیر)
·
در این کتاب به مسائل فوق الذکر
فقط در حاشیه اشاره خواهد رفت.
1
·
موضوع اصلی این کتاب جریانات
انتقادی از اخلاق زیر خواهند بود:
الف
·
جریاناتی که اخلاق را بلحاظ جنبه
های برونی اش مورد انتقاد قرار می دهند.
ب
·
جریاناتی که نه عناصر معینی از
اخلاق را، بلکه بنیان های (مقدمات) آن را
مورد انتقاد قرار می دهند.
ت
·
جریاناتی که نیت اصلی شان، تخریب
اخلاق است.
2
·
این انتقاد تخریبی از اخلاق در سنت
فلسفی با تزها و استدلالت متفاوت زیر صورت گرفته است:
الف
·
اولا ادعا می شود که موازین اخلاقی
اساسی زیر غلط اند و نباید رعایت شوند:
1
·
نهی از مردم آزاری
2
·
نهی از رفتار دلبخواهی و نابرابر
با مردم
ب
·
ثانیا ادعا می شود که مفاهیم اخلاقی اساسی زیر و فرامین اخلاقی فرمولبندی
شده با آنها توخالی اند:
1
·
مفهوم «خیر»
2
·
مفهوم «شر»
3
·
مفهوم «امر به معروف» و الی آخر.
ت
·
ثالثا ادعا می شود که تنظیم اخلاقی
زندگی اجتماعی و سمتگیری عملی اعضای جامعه با توجه به ایده های هنجاری زیر نباید رعایت
شوند:
1
·
عدالت
2
·
برابری
·
چون رعایت آنها نتایج نهائی منفی و
نامعقول زیر را خواهند داشت:
1
·
موجب عدم ارضای حوایج «افراد ارزشمند» و «قوی» خواهد شد.
2
·
بر خلاقیت های فرهنگی ـ هنری افراد ارزشمند و قوی خدشه وارد خواهد ساخت.
3
·
سدی در برابر تکامل نوع بشر خواهد
بود.
پ
·
رابعا ادعا می شود که اخلاق مبتنی
بر توهم است.
1
·
مطالبات عمومی این دسته از منتقدین
اخلاق، به منافع گروه های اجتماعی معین مثلا فقرا و ضعفا و طبقات اجتماعی معین بی
اعتنا ست.
2
·
این دسته از منتقدین اخلاق، عام
الاعتبار بودن موازین اخلاقی را نادرست می دانند و رد می کنند.
ث
·
خامسا ادعا می شود که باید موازین
اخلاقی و هنجارهای شرعی به نفع هنجارهای ماورای اخلاقی و عالی از عرصه بدر رانده شوند.
ج
·
سادسا ادعا می شود که موازین
اخلاقی بی راهه و انحرافی اند.
·
برای اینکه هر کس در جامعه و جهان
به فکر خویشتن خویش است و در حقیقت اعمال بظاهر اخلاقی افراد همواره انگیزه اگوئیستی دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر