انتقاد
رادیکال از اخلاق
از
سوفیست ها تا نیچه
پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
فصل دوم
انتقاد از اخلاق
و
اتیک اشرافی
اثر واپسین نیچه
ادامه
11
·
نظر بر آثار واپسین نیچه نیز
سلکتیو (گزینشی) خواهد بود.
الف
·
تمرکز اصلی این کتاب، بر انتقاد
استدلالی نیچه از اخلاق خواهد بود.
ب
·
به عناصر معینی از آثار واپسین نیچه
که برای خودش خیلی مهم بوده اند، فقط توجه حاشیه ای مبذول خواهد شد.
ت
·
ضمنا به هارت و پورت های فکری مبالغه
آمیز نیچه اعتنائی صورت نخواهد گرفت تا آب به آسیاب انتقاد از اخلاق او ریخته
نشود.
پ
·
سرودهای وحشیانه او در زمینه قساوت،
تحسین و تشویق او به «تسخیر و تصاحب زنان»، تخیلات ویرانگر او و پیشنهادات او در
زمینه عقیم سازی دسته جمعی (کلکتیو) کسانی که بلحاظ ارثی باب طبع او نیستند و و
دیگر اقدامات مورد نظر او در زمنیه ریشه کن کردن فیزیکی ضعیفان در آثار واپسین او
انحرافات حاشیه ای صرف نیستند.
ث
·
نیچه در اثرش تحت عنوان «فراسوی
نیک و بد» (پاراگراف 262 ) تفاسیر شورانگیزی در زمینه اخته و عقیم سازی زنان عرضه
می کند و حتی رهنمودهای جراحی آلت تناسلی زنان را مفصلا و جزء به جزء مطرح می سازد.
ج
·
نیچه در این زمینه احادیثی از منابع مشکوک هندی، تحت عنوان به
اصطلاح «قانون مانو» ذکر می کند و آن را به عنوان «بشرپرستی آریائی» مورد تجلیل
قرار می دهد.
·
(اتر، «نیچه و قانون نامه مانو»، جلد 6، ص
100
·
سومر، «نیچه ـ ضد مسیح»، پاراگراف
56، ص 565)
12
·
علاوه بر این، اهمیت روحیه ای ـ ایده
ئولوژیکی ـ تاریخی هیولاهای وحشت انگیز در آثار واپسین او چشمگیر است.
13
·
اما افکار بظاهر هنگفت نیچه که با حالات
«نفرینی» مختص او عرضه می شوند، بلحاظ فلسفی از کمترین ارزشی برخوردار نیستند.
14
·
استدلالات نیچه در مقایسه با هارت
و پورت های «پر طبل تر ز رعد او» به موشی
در مقابل کوهی شباهت دارند.
15
·
نیچه در حملات خویش بر ضد اخلاق دو
دلیل اصلی دارد:
الف
·
اولین دلیل نیچه این است که درک
کنونی از اخلاق بر حقایق امور غلط استوار است.
·
نیچه شالوده اخلاق را به عنوان «تبارشناسی»
و «تاریخ طبیعی اخلاق» کشف و سرهم بندی می کند.
ب
·
دلیل واره دوم نیچه بر ضد اعتبار
اخلاق از نقطه نظر فلاسفه اخلاق است.
·
بنظر او اخلاق هیچ واره است.
·
زیرا توسط ارزش عالی تری، توسط ارزش غیر
اخلاقی ئی زیر پا نهاده می شود.
·
بنظر نیچه، اخلاق «زندگی ستیز» است
و مانع «تکامل عالی تر نوع بشر» می گردد.
·
قبل از توضیح و بررسی این دو دلیل
اصلی نیچه، باید به توضیح چند مسئله مقدماتی (پیش مسائل) بپردازیم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر