۱۳۹۴ تیر ۲۳, سه‌شنبه

نیهلیسم اخلاقی (12)


انتقاد رادیکال از اخلاق
از سوفیست ها تا نیچه 
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

فصل دوم

 انتقاد از اخلاق
و
 اتیک اشرافی
 اثر واپسین نیچه
 ادامه  

11
·        نظر بر آثار واپسین نیچه نیز سلکتیو (گزینشی) خواهد بود.

الف
·        تمرکز اصلی این کتاب، بر انتقاد استدلالی نیچه از اخلاق خواهد بود.

ب
·        به عناصر معینی از آثار واپسین نیچه که برای خودش خیلی مهم بوده اند، فقط توجه حاشیه ای مبذول خواهد شد.

ت
·        ضمنا به هارت و پورت های فکری مبالغه آمیز نیچه اعتنائی صورت نخواهد گرفت تا آب به آسیاب انتقاد از اخلاق او ریخته نشود.

پ
·        سرودهای وحشیانه او در زمینه قساوت، تحسین و تشویق او به «تسخیر و تصاحب زنان»، تخیلات ویرانگر او و پیشنهادات او در زمینه عقیم سازی دسته جمعی (کلکتیو) کسانی که بلحاظ ارثی باب طبع او نیستند و و دیگر اقدامات مورد نظر او در زمنیه ریشه کن کردن فیزیکی ضعیفان در آثار واپسین او انحرافات حاشیه ای صرف نیستند.

ث
·        نیچه در اثرش تحت عنوان «فراسوی نیک و بد» (پاراگراف 262 ) تفاسیر شورانگیزی در زمینه اخته و عقیم سازی زنان عرضه می کند و حتی رهنمودهای جراحی آلت تناسلی زنان را مفصلا و جزء به جزء مطرح می سازد.

ج
·        نیچه در این زمینه  احادیثی از منابع مشکوک هندی، تحت عنوان به اصطلاح «قانون مانو» ذکر می کند و آن را به عنوان «بشرپرستی آریائی» مورد تجلیل قرار می دهد.
·        (اتر، «نیچه و قانون نامه مانو»، جلد 6، ص 100
·        سومر، «نیچه ـ ضد مسیح»، پاراگراف 56، ص 565)   

12
·        علاوه بر این، اهمیت روحیه ای ـ ایده ئولوژیکی ـ تاریخی هیولاهای وحشت انگیز در آثار واپسین او چشمگیر است.

13
·        اما افکار بظاهر هنگفت نیچه که با حالات «نفرینی» مختص او عرضه می شوند، بلحاظ فلسفی از کمترین ارزشی برخوردار نیستند.

14
·        استدلالات نیچه در مقایسه با هارت و پورت های «پر طبل تر ز رعد او»  به موشی در مقابل کوهی شباهت دارند.

15
·        نیچه در حملات خویش بر ضد اخلاق دو دلیل اصلی دارد:

الف 
·        اولین دلیل نیچه این است که درک کنونی از اخلاق بر حقایق امور غلط استوار است.
·        نیچه شالوده اخلاق را به عنوان «تبارشناسی» و «تاریخ طبیعی اخلاق» کشف و سرهم بندی می کند.

ب
·        دلیل واره دوم نیچه بر ضد اعتبار اخلاق از نقطه نظر فلاسفه  اخلاق است.

·        بنظر او اخلاق هیچ واره است.
·        زیرا توسط ارزش عالی تری، توسط ارزش غیر اخلاقی ئی زیر پا نهاده می شود.

·        بنظر نیچه، اخلاق «زندگی ستیز» است و مانع «تکامل عالی تر نوع بشر» می گردد.

·        قبل از توضیح و بررسی این دو دلیل اصلی نیچه، باید به توضیح چند مسئله مقدماتی (پیش مسائل) بپردازیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر