انتقاد
رادیکال از اخلاق
از
سوفیست ها تا نیچه
پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
«اخلاق»
ادامه
·
انطباقات اخلاق مورد نظر نیچه با
اخلاق مینیمال اساسی اند و بر عناصر زیر مبتنی اند:
1
شعار اخلاقی نیچه
بر در اردوگاه استثمار و مرگ بوخن والد
·
نیچه به عوض سخن گفتن از اصل
اخلاقی «نهی از پایمال کردن حقوق دیگران»، از اصل اخلاقی «به هرکس همانقدر که در
می آورد»، سخن می گوید.
·
(نیچه،
«در فراسوی نیک و بد»، پاراگراف 186)
·
(این
همان شعار ناسیونال ـ سوسیالیسم آلمان است که بر در اردوگاه های استثمار و مرگ نقش
می بندد. مترجم)
2
·
نیچه با برسمیت شناسی برابرحقوقی و
یا داد (عدالت) به معنی اصل بی طرفی و یا به زبان خودش، «برابر تلقی کردن اراده و
خواست خود با اراده و خواست دیگران» مخالفت می ورزد.
·
(نیچه،
«در فراسوی نیک و بد»، پاراگراف 259)
3
·
نیچه با اعتبار عام (یونیورسال) داشتن
اخلاق مخالفت می ورزد.
·
او اخلاق باب میل خود را در نظر
دارد و آن را «اخلاق برای همه» می نامد.
·
(نیچه،
«در فراسوی نیک و بد»، پاراگراف 228)
·
منظور او موازینی اند که «در مورد
همه قابل کاربست باشند» و «بتوان آنها را تعمیم داد، حتی در هر جا که مجاز به
تعمیم نباشند.»
·
(نیچه،
«در فراسوی نیک و بد»، پاراگراف 198)
4
·
نیچه تنظیم صلح آمیز اختلاف منافع
بر اساس فونکسیون اخلاق، به مثابه «وسیله ای بر ضد هر نوع از مبارزه به طور کلی» را
آماج انتقاد قرار می دهد.
·
(نیچه، «مجموعه آثار»، جلد 2،
پاراگراف 11)
·
نیچه با این فهرست از موازین «اخلاقی»
ـ بی اعتنا به اینکه بدان چه نامی بدهیم ـ ما را به توضیح او از مسائل مربوطه
نزدیکتر می آورد.
1
·
در این رابطه تعریف از مفهوم «اخلاق»
دیگر تعیین کننده نیست:
·
اینجا می توان هم هر سیستمی از
رفتارها و هنجارهای دلبخواهی را اخلاق نامید و هم سیستم های هنجاری معین با محتوای
دقیقا تعریف شده را.
2
·
از این فهرست موازین «اخلاقی» بی
واسطه ـ و نه بر اساس کلنجار مفهومی تنظیم شده ـ نیچه می توان دریافت که او سودای
عرضه شالوده ای برای همه جریانات و مکاتب مشترک فلسفه اخلاق در سر می پروراند.
3
·
نیچه همه عناصر نظرات فلسفه اخلاق
را که تا آن زمان تشکیل یافته بودند و در حال حاضر نیز به مثابه عناصر صرفنظر
ناپذیری در درک مینیمال از اخلاق نقش بازی می کنند، گرد آوری می کند.
4
·
اینکه هدف نیچه فقط تخریب تصورات
اخلاقی سنتی معینی نیست، ربطی به تفسیر ندارد.
·
چون خود نیچه در این زمینه اطلاعات
صریح و روشن عرضه می دارد.
5
·
اگر ما اظهارات نیچه را در رابطه
با مفهوم اخلاق در نظر گیریم، آنگاه می توانیم چند و چون مخالفت او با اخلاق را
دقیقتر تعیین کنیم:
·
دعوا بر سر این نیست که آیا این
قواعد رفتاری بطور کلی وجود داشته باشند و یا نه.
6
·
نیچه هم صریحا مخالف خلأ هنجاری
است.
·
نیچه هم مخالف هرچه بادا باد آنارشیستی
است.
7
·
اخلاق اشرافی نیچه ـ همانطور که
بعدا خواهیم دید ـ طرز عمل و رفتار معینی را پیشاپیش تعیین می کند که وارونه
منهیات اخلاقی پایه ای اند.
8
·
اخلاق ستیزی نیچه ماهیتا حمله بر
اخلاق مینیمال بوده و خواهد بود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر