۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۱, جمعه

درک ماتریالیستی تاریخ (9)


  پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر ولفگانگ ایش هورن
پروفسور الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گونتر کروبر
 برگردان شین میم شین

1
ماتریالیسم تاریخی و فاکتور سوبژکتیف 

1
·        ماتریالیسم تاریخی نقش تاریخی ایده ها، انگیزه ها، سازمان های اجتماعی و غیره ـ فاکتور سوبژکتیف بطور عام ـ را انکار نمی کند.

2
·        ماتریالیسم تاریخی نشان می دهد که انگیزه های انسان ها ـ و قبل از همه، گروه های بزرگ انسانی ـ چگونه تعیین می شوند، پشت سر اندیشه ها و گرایشات متخاصم چه پنهان شده است و در ورای نیروهای محرکه فکری عمل انسان ها کدام نیروی محرکه اجتماعی مادی در کار است.

3
·        ماتریالیسم تاریخی در برگیرنده یک تئوری شعور اجتماعی و فونکسیون های اجتماعی شعور اجتماعی است، که نظریات اخلاقی، حقوقی و غیره را بر مبنای مناسبات اجتماعی مادی و قبل از همه بر مبنای مواضع، تضادها و منافع طبقاتی عینی توضیح می دهد و برای آنها اثرگذاری تمایزمندی در پراتیک اجتماعی قائل است.

2
عناصر طرح فلسفی و شعور پژوهی
ماتریالیسم تاریخی  

·        ماتریالیسم تاریخی طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی خاص خود را پدید آورده که از عناصر زیر تشکیل یافته است:

1
·        طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی امکان تحلیل عینی و عاری از پیشداوری پدیده های شعور را پدید می آورد.

2
·        طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی روند توسعه عینی شعور اجتماعی را آشکار می سازد که تابع قانونمندی های معینی است.

3
·        طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی معیارهای لازم برای نیل به اهداف زیر را فراهم می آورد:

الف
·        برای ارزیابی تاریخی سیستم های ایدئولوژیکی مختلف را

ب
·        برای روشن کردن نقش تاریخی و خصلت طبقاتی آنها را

ت
·        برای تمیز دقیق ایده های مترقی، انقلابی، منطبق با منافع توده ها و ناشی از منافع توده ها و ایده های حامی توسعه اجتماعی از ایده های محافظه کار و ارتجاعی را.

4
·        طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی شعور پژوهی را در جهت شرکت فعال در مبارزه ایدئولوژیکی بر ضد کلیه فرم های ایدئولوژی بورژوائی و در جهت پیشبرد ایدئولوژی سوسیالیستی سوق می دهد.

·        از نکات فوق الذکر معلوم می شود که ماتریالیسم تاریخی حاوی خطوط اصلی تئوری اتیکی (اخلاقی)  و تئوری استه تیکی مارکسیسم ـ لنینیسم است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر