۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۰, یکشنبه

تمرین تفکر مفهومی (156 )


شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 159 ـ 160.)  
معانی است در زیر حرف سیاه
چو در پرده معشوق و در میغ، ماه


·        معنی تحت اللفظی:
·        در زیر سیاهقلم ها، معانی نهان شده اند.
·        به همان سان که در پرده، معشوق و در ابر، ماه نهان می شود.

1
·        سعدی در این بیت، دیالک تیک فرم و محتوا را با تبحر ستایش انگیزی به شکل دیالک تیک حرف سیاه و معانی، دیالک تیک پرده و معشوق، دیالک تیک میغ و ماه توسعه و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را به درستی از آن محتوا (معانی، معشوق و ماه) می داند.

2
·        تعمیم دیالک تیک فرم و محتوا به صور مادی و معنوی گونه گون، کسب و کار شگرف و ستایش انگیز سعدی است.

3
·        او در این بیت، حرف سیاه را قالبی برای معانی، پرده ای برای معشوق، میغی (ابری) برای ماه قلمداد می کند.

4
·        دیالک تیک فرم و محتوا یکی از مهمترین دیالک تیک های فلسفه علمی است و برای درک درست مسایل مختلف شناخت افزار صرفنظرناپذیری است.

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 159)  
در اوراق سعدی نگنجد ملال
که دارد پس پرده چندین جمال

·        معنی تحت اللفظی:
·        در ورق های سعدی اندوه جا نمی گیرد.
·        برای اینکه در پشت پرده، زیبا رویان متعددی دارد.

1
·        سعدی در این بیت، برای توصیف آثار خود دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک ورق و ملال  و دیالک تیک پرده و جمال توسعه و تعمیم می دهد و نقش محتوا (ملال، جمال) را عمده می کند.

2
·        سعدی شادی بخشی شعر و نثرش را در محتوای زیبا و پرمعنای نهان در ورای پرده واژه ها می داند.

3
·        البته این ادعای سعدی، نادقیق است.
·        چون فرم تبیین سعدی هم خیلی شیوا و زیبا ست.
·        آثار سعدی از هر دو نظر در حد کمالند:
·        هم بلحاظ فرم تبیین و هم بلحاظ محتوای سخن.

4
·        خود سعدی هم از این حقیقت امر با خبر است و چه بسا حتی برزبان رانده است.
·        مثلا آنجا که از شیرینی سخن خویش سخن گفته است.

5

·        اینجا ولی عمدا فرم زیبای کلام خویش را ناگفته می گذارد.

·        این همان کاری است که صدها سال بعد، مارکس و انگلس خواهند کرد.
·        درست به همان نیت که سعدی کرده است:
·        به نیت تأکید مؤکد بر نقش تعیین کننده قطب معینی در دیالک تیکی

6
·         فرم کلام سعدی خود از زیبائی خارق العاده ای برخوردار است و بی اعتنا به محتوای آن ستایش انگیز است.
·        نیت سعدی تأکید مؤکد بر نقش تعیین کننده ی محتوا ست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر