شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان
سعدی، ص 159 ـ 160.)
معانی است در زیر حرف سیاه
چو
در پرده معشوق و
در میغ، ماه
·
معنی تحت اللفظی:
·
در زیر سیاهقلم ها، معانی نهان شده اند.
·
به همان سان که در پرده، معشوق و در ابر، ماه نهان می
شود.
1
·
سعدی در این بیت، دیالک تیک
فرم و محتوا را با تبحر ستایش انگیزی به شکل دیالک
تیک حرف سیاه و معانی، دیالک تیک پرده و معشوق، دیالک تیک میغ و ماه توسعه
و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را به درستی از آن محتوا
(معانی، معشوق و ماه) می داند.
2
·
تعمیم دیالک
تیک فرم و محتوا به صور مادی و معنوی گونه گون، کسب و کار شگرف و ستایش
انگیز سعدی است.
3
·
او در این بیت، حرف سیاه را قالبی برای معانی، پرده ای برای معشوق،
میغی (ابری) برای ماه
قلمداد می کند.
4
·
دیالک تیک فرم و محتوا
یکی از مهمترین دیالک تیک های فلسفه علمی است و برای درک درست مسایل مختلف شناخت افزار
صرفنظرناپذیری است.
(دکتر حسین رزمجو: بوستان
سعدی، ص 159)
در
اوراق سعدی نگنجد ملال
که
دارد پس پرده چندین جمال
·
معنی تحت اللفظی:
·
در ورق های سعدی اندوه جا نمی گیرد.
·
برای اینکه در پشت پرده، زیبا رویان متعددی دارد.
1
·
سعدی در این بیت، برای توصیف آثار
خود دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک ورق و ملال
و دیالک تیک پرده و جمال توسعه و تعمیم می دهد و نقش محتوا (ملال، جمال) را عمده می کند.
2
·
سعدی شادی بخشی شعر و نثرش را در محتوای زیبا و پرمعنای نهان در ورای پرده واژه ها می
داند.
3
·
البته این ادعای سعدی، نادقیق است.
·
چون فرم تبیین سعدی هم خیلی شیوا و زیبا ست.
·
آثار سعدی از هر دو نظر در حد کمالند:
·
هم بلحاظ فرم تبیین و هم بلحاظ محتوای سخن.
4
·
خود سعدی هم از این حقیقت امر با خبر است و چه بسا حتی
برزبان رانده است.
·
مثلا آنجا که از شیرینی سخن خویش سخن گفته است.
5
·
اینجا ولی عمدا فرم زیبای کلام خویش را ناگفته می گذارد.
·
این همان کاری است که صدها سال بعد، مارکس و انگلس خواهند
کرد.
·
درست به همان نیت که سعدی کرده است:
·
به نیت تأکید مؤکد بر نقش تعیین کننده قطب معینی در دیالک
تیکی
6
·
فرم کلام سعدی خود از زیبائی خارق العاده ای
برخوردار است و بی اعتنا به محتوای آن ستایش
انگیز است.
·
نیت سعدی تأکید مؤکد بر نقش تعیین کننده ی محتوا ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر