۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

درک ماتریالیستی تاریخ (14)


  پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر ولفگانگ ایش هورن
پروفسور الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گونتر کروبر
 برگردان شین میم شین

3
تاریخ ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
ادامه   

38
·        انگلس در اثر دیگرش تحت عنوان «دیالک تیک طبیعت»، نتایج علوم طبیعی زمان خود را مورد حلاجی و تعمیم قرار می دهد و نظرات ایدئالیستی و متافیزیکی طبیعت پژوهان بیشماری را به چالش می کشد.

39
·        او با تکیه بر انبوهی از فاکت ها اثبات می کند که در طبیعت، همه پدیده ها و روندها بطور دیالک تیکی صورت می گیرند و لذا علوم طبیعی برای توسعه برنامه مند خویش به ماتریالیسم دیالک تیکی و بویژه به دیالک تیک ماتریالیستی نیاز مبرم دارند.

40
·        انگلس می نویسد:

الف
·        «طبیعت پژوهان به عبث می پندارند که با نادیده گرفتن فلسفه و یا با بد و بیراه گفتن به فلاسفه می توانند خود را از شر فلسفه خلاص کنند.
·        زیرا آنها بدون تفکر نمی توانند پیشرفت کنند و برای تفکر به تعاریف فکری (مفاهیم و مقوله ها. مترجم) نیاز مبرم دارند.

ب
·        مقوله ها اما ـ بی آنکه کسی متوجه باشد ـ از شعور سطحی جماعت به اصطلاح تحصیلکرده گرفته می شوند، که خود زیر سلطه بقایای فلسفه های قدیم قرار دارند.

ت
·        مقوله ها یا به فلسفه هائی تعلق دارند که در دانشگاه ها بالاجبار بطور جسته ـ گریخته شنیده می شوند (آنهم نه فقط بطور دست و پا شکسته، بلکه علاوه بر آن ـ بطور در هم بر هم و مغشوش ـ از نقطه نظر افراد متعلق به مکاتب فلسفی محتلف، آنهم چه بسا بدترین نوع این مکاتب) و یا به متون آثار فلسفی غیر انتقادی و نامنظم از همه نوع.

پ
·        از این رو، طبییعت پژوهان هر چه بیشتر برده ی فلسفه و چه بسا، برده ی بدترین نوع فلسفه می مانند و کسانی که بیشتر از همه بد و بیراه نثار فلسفه می کنند، خود برده ی بدترین بقایای مبتذل بدترین فلسفه ها می مانند»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 480)

41
·        طبقه بندی فرم های حرکت ماده از سوی انگلس در اثر او تحت عنوان «دیالک تیک طبیعت» و طبقه بندی علوم بر مبنای آن، بعدها فوق العاده ثمربخش واقع می شود و مبنای مهمی برای تئوری مارکسیستی علوم می گردد.

42
·        علاوه بر تحلیل محتوای دیالک تیکی ریاضیات، مکانیک، فیزیک، شیمی و بیولوژی، تدوین تئوری کار از سوی انگلس اهمیت خاصی دارد:
·        کار بمثابه پیش شرط اصلی توسعه و تکامل انسان، شعور و زبان.

43
·        اگر چه امروز، در نتیجه پیشرفت چشمگیر علوم طبیعی، برخی از تزها و جزئیات مطروحه در کتاب «دیالک تیک طبیعت» کهنه شده اند، اما کماکان از اهمیت جهان بینانه، معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی بنیادی غیر قابل قیاسی برخوردارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر