۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

مدرنیسم (4)


پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین

·       مدرنیسم با این تعالیم خویش، کلیسا را در مقابل آزمون بزرگی قرار داده بود که بعد از رفرماسیون دشوارترین آزمون محسوب می شد.

1

·       کلیسا به همین دلیل، کوشید تا مدرنیسم را با صرف حداکثر نیرو سرکوب کند.

2

 پیوس دهم (1835 ـ 1914)
پاپ (1903 ـ 1914)

·       بعد از آن که در سال های قبل از پایان قرن برخی از کتب مدرنیستی ممنوع اعلام شده بودند، با روی کار امدن پاپ پیوس دهم درسال 1903 میلادی مبارزه بر ضد مدرنیسم با تمام حدت و شدت آغاز شد.

3

·       در سال 1907 فتاوی و رساله پاپ انتشار یافتند که حاوی جمعبندی بطورکلی درستی از نظریات مطروحه از سوی مدرنیست ها بودند و اگنوستیسیسم، فنومنالیسم، ایماننتیسم و اوولوسیونیسم را بمثابه مبانی فلسفی مدرنیسم قلمداد می کردند تا بتوانند مدرنیسم را بمثابه «مجمع منافقین» قلمداد کنند.

·       مراجعه کنید به اگنوستیسیسم، فنومنالیسم، ایماننتیسم و اوولوسیونیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

4

·       رساله پاپ علاوه بر این حاوی سلسله ای از اقدامات لازم زیر برای سرکوب عملی مدرنیسم بود:

الف
·       اخراج از همبود مسیحی

 ب

·       اخراج افراد مشکوک به مدرنیسم از ادارات و مدارس مسیحی

ت
·       تشکیل سیستم کنترل کلیسائی.

5

·       چون پاپ پیوس دهم از فعالیت مخفی مدرنیست ها هراس داشت، سوگند ضد مدرنیستی را در سال 1910 میلادی دایر ساخت که حاوی اقرار به هر دو موضعگیری کلیسائی بود.

6

·       با اقدامات کلیسا، مدرنیسم از خارج تحت فشار قرار گرفت.

7

·       بخشی از طرفداران مدرنیسم تسلیم کلیسا شدند، بخشی کلیسای کاتولیک را ترک گفتند و یا اخراج شدند.
8
·       مدرنیسم اما از درون مغلوب نشد.
·       چون مسائل مطروحه از سوی مدرنیسم کماکان حل نشده بودند.

9

·       بعدها نیز افکار مدرنیستی بارها مطرح شدند.
·       بدین طریق پس از جنگ جهانی اول پاره ای از نوشتجات مدرنیستی منتشر شدند که به تبلیغ صریح افکار مدرنیستی می پرداختند.
·       هرچند مؤلفان این آثار اسم مستعار بکار می بردند.

10


·       کتابی بنام  «کاتولیسیسم، پیدایش و مرگ آن» (1937 میلادی)  در میان این آثار مقام برجسته ای دارد و بطور موجز به تکرار مطالبات عملی و نظری مدرنیسم می پردازد.

11
·       مطالب اساسی این کتاب به شرح زیر بوده اند:

الف

·       « در هر مذهب، بلحاظ عملی و تاریخی زندگی در وهله اول قرار دارد، نه تعالیم، اشراق در وهله اول قرار دارد، نه تفکر.

ب

·       تعالیم زمانی پا به عرصه می گذارند که انسان به تأمل راجع به اشراق می پردازد و می کوشد تا محتوای آن را بطور منطقی حلاجی کند و در قالب مفاهیم بریزد.

ت

·       کلیه دگم سازی ها عبارتند از جامه منطقی پوشاندن به اشراق مذهبی.»
·       (کاتولیسیسم، پیدایش و مرگ آن (1937 میلادی)، ص 108)

12

·   امروزه علت کلیه انشعابات و روی برتافتن ها از کلیسا در این است که علیرغم شناخت حقیقت، سرسختانه به اعتقادات کهنه و فرسوده چسبیده می شود.

13

·       اهمیت این کتاب علاوه بر این، از آن رو ست که در آن علاوه بر گرایشات رفرمیستی جدید، همواره بطور جدی از کلیسا خواسته می شود که از نظرات ارتجاعی سیاسی و اجتماعی دست بردارد.

14

·       در این کتاب اعلام می شود که باید این نظریه کنار گذاشته شود که «از دگم های کلیسا می توان به استخراج یک تئوری سیاسی و اجتماعی، به استخراج فلسفه اجتماعی وتئوری دولت کاتولیکی نایل آمد.

15

·       در واقع نه یک فرم دولت کاتولیکی وجود دارد و نه یک سیستم اقتصادی کاتولیکی.»
·       (کاتولیسیسم، پیدایش و مرگ آن (1937 میلادی)، ص 109)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر