۱۳۹۲ مرداد ۳, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (5)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
 فصل اول
بخش دوم
(کارنامه ی فلسفه کلاسیک بورژوائی)

4
رنه دکارت

 رنه دکارت (1596 ـ 1650)  
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

1

·       «ما به مثابه کودک پا به جهان می نهیم و قبل از استفاده کامل از عقل خویش، نسبت به اشیاء محسوس قضاوت می کنیم.
·       به همین دلیل، پیشداوری های بیشماری مانع شناخت حقیقت می شوند.

2

·       ظاهرا راه دیگری جز این وجود ندارد که یکبار در طول عمر خویش تصمیم بگیریم و نسبت به همه چیز شک کنیم، نسبت به هر چیزی که کمترین سوء ظن به فقدان یقین وجود داشته باشد.

3

·       این شک اما باید به تحقیق در زمینه ی حقیقت محدود شود.»
·       (دکارت، «اصول فلسفه» (1965)، ص 1)

4

·       از این رو، فلسفه ای لازم است که «بیشترین فایده را برای حیات بشری داشته باشد.

5

·       و ما بوسیله چنین فلسفه ای به شناخت روشن توان و تأثیر آتش، آب، هوا، اجرام آسمانی، آسمان و بطور کلی همه اجسامی که ما را احاطه کرده اند، نایل آییم و چنان سریع و آسان از آن بهره برگیریم که از آچار و انبر و چکش و کلبتین بهره برمی گیریم.

6

·       ما بدین طریق خواهیم توانست، فلسفه را در کلیه زمینه های مربوطه به خدمت گیریم و بر طبیعت تسلط یابیم.»
·       (دکارت، «رساله ای در زمینه اسلوب لازم برای استفاده از عقل خویش جهت تحقیق حقیقت در علوم»، ص 69)

5
توماس هوبس


توماس هوبس (1588 ـ 1679)
فیلسوف، ریاضی دان بریتانیائی و تدوینگر بزرگ «تئوری دولت» در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد

1

·       «فلسفه عبارت است از شناخت عقلی (راسیونال) معلول ها از علل معلوم و پدیده ها از منشئات معلوم و یا بر عکس، شناخت عقلی علل از معلول های معلوم و منشئات از پدیده های معلوم.

2

·        بزرگترین ارزش و اهمیت فلسفه در این است که ما معلول های قابل پیش بینی را به نفع خود مورد استفاده قرار دهیم و ببرکت شناخت خود و به میزان توان و استعداد خود به بهسازی آگاهانه ی حیات انسانی مدد رسانیم.

3

·       و گرنه، غلبه صرف بر معضلات و یا کشف حقایق پنهان از نظر، آن اسن که به حساب فلسفه می گذارند، از ارزش خاصی برخوردار نیست.

4

·       و گرنه در میان گذاشتن خرد و دانش خویش با کسی که امیدی به استفاده از آن جهت ترقی خویش ندارد، بیهوده است.

5
·       علم فقط و فط خدمتگزار قدرت است.

6

·       تئوری ئی که در هندسه راه و رویه تحقیق است، فقط و فقط در خدمت ساختمان (ابنیه و پل ها و راه ها و غیره) است.

7

·       هدف نهائی از همه گمانورزی ها، عمل و  خدمت است.

8
·        برای درک فواید فلسفه، بهتر آن است که  ترقی ممکنه زندگی  بنی نوع بشر در سایه ی آن را در نظر بگیریم و با شیوه زندگی کسانی مورد مقایسه قرار دهیم که فلسفه فقیر هستند.

9

·       بنی بشر بزرگترین ترقی خود را مدیون فن (تکنیک) است:

الف

·        مدیون هنر اندازه گیری اجسام و جا به جائی و تحرک آنها ست.

ب
·        مدیون هنر انتقال بارهای سنگین است.

ت
·       مدیون هنر تعبیه و ساختمان است.

پ
·       مدیون کشتیرانی است.

ث

·       مدیون تولید وسایل کار لازم در زمینه های مختلف است.

ج

·       مدیون محاسبه ی حرکات اجرام آسمانی، تقویم ها و غیر است.»
·       (توماس هوبس، «مقدمات فلسفه»، بخش اول، آموزش اجسام، ص 6 و 9) 

خ
·       «خرد، شیوه رفتار است!

ح
·       تکثیر علم، طریق و راه است!

چ
·       رفاه بنی نوع بشر، هدف و آماج است.»
·   (توماس هوبس، «هیولا» (1978)، ص 42)

6
دنیس دیدرو

 دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا و از مؤلفین برجسته دایرة المعارف

·       ثروتی حقیقی تر از بشر و زمین وجود ندارد.
·       بشر بدون زمین پشیزی نمی ارزد و زمین بدون بشر.
·       (دیدرو، «آثار فلسفی» (1961)، جلد 1، ص 286)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر