۱۳۹۲ تیر ۲۷, پنجشنبه

نئوتومیسم (4)


پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین

·       نئوتومیسم که ریشه در مناسبات اجتماعی فئودالی دارد، توانسته به یکی از نخستین جریانات فلسفه بورژوائی در عصر حاضر بدل شود.

1

·       علت این امر در روند عام پشت کردن بورژوازی امپریالیستی به کلیه دستاوردهای ایدئولوژیکی مترقی بورژوازی انقلابی آغازین نهفته است.
2


·       به قول ولادیمیر لنین، بورژوازی امپریالیستی با شروع بحران عمومی سرمایه داری «در وحشت از پرولتاریای رشد یابنده و نیرومند شونده»، به حمایت از «هر چیز کهنه، عقب مانده، پوسده و قرون وسطائی» می پردازد و همه را برای حفظ حاکمیت خود به خدمت می گیرد.
·       (کلیات لنین، جلد 19، ص 82)

3

·       نئوتومیسم بی شک در مقایسه با دیگر جریانات فلسفه بورژوائی دارای امتیازات زیرین است که برای نفوذ خارق العاده اش در دهه های اخیراهمیت چشمگیری داشته اند:

الف

·       پیوند تنگاتنگ نئوتومیسم با سازمان متنفذی به نام کلیسای کاتولیکی با دستگاه تبلیغاتی مؤثری، با کشیشان، با اعضای انجمن های مذهبی بیشمارکه در محافل وسیعی از اعتبار چشمگیری برخوردارند.

ب

·       خصلت ایدئالیستی ـ عینی نئوتومیسم که برتر از تعالیم ایدئالیستی ـ ذهنی و سوبژکتیویستی دیگر جریانات فلسفی بورژوائی است و برای ارضای نیازهای جهان بینانه معینی مناسب تر است.

ت
·       خصلت فراگیرنئوتومیسم.

4

·       نئوتومیسم در مقایسه با دیگر مکاتب فلسفه بورژوائی بلحاظ تاریخی قدیمی ترین و لذا ژرفترین و فراگیرترین سیستم فلسفی است و حاوی عناصر زیرین است:

الف
·       تئوری شناخت نئوتومیستی

ب
·       منطق نئوتومیستی

ت
·       اونتولوژی نئوتومیستی

پ
·       متافیزیک نئوتومیستی

ث
·       فلسفه طبیعت کاملا ویراسته ی نئوتومیستی

5

·       نئوتومیسم حاوی تعلیمات اجتماعی، اتیک و استه تیک مفصلی است، که در آثار مختلف در مقیاس های متفاوت عرضه می شوند و بلحاظ تربیتی بطور کلی به نحو بسیار خوبی تنظیم شده اند.

6

·       سیستم نئوتومیستی اما بلحاظ مبانی چیز تازه ای بر تومیسم قرون وسطی اضافه نمی کند.

·       مراجعه کنید به تومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

7

·       اینکه طرفداران نئوتومیسم بویژه در آستانه قرن بیستم تلاش کرده اند، روایات تومیسم را با توسعه اجتماعی و علمی تطبیق دهند و عناصر دیگر جریانات فلسفی را وارد سیستم فلسفی خود سازند، تغییری در این حقیقت امر نمی دهد.
·       زیرا مبانی جهان بینانه در این میان دست نخورده مانده اند.

8

·       نئوتومیسم (علیرغم کلیه تلاش های نمایندگان آن برای ارتقای آن به سطح زمانه) جز مرمت و تعمیر آگاهانه میراث فکری قرون وسطی نیست.

9

·       موضوع مرکزی نئوتومیسم با موضوع مرکزی اسکولاستیک تفاوتی ندارد و آن عبارت است از تلاش برای ایجاد انطباق میان عقیده (ایمان مذهبی) و علم.

·        مراجعه کنید به اسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

10

·       از این رو پایه و بنیان سیستم نئوتومیستی را تعلیمات مربوط به رابطه فلسفه و مذهب تشکیل می دهد.

11

·       برخلاف جریانات فلسفی بورژوائی جدیدتر که جدائی قطعی میان عقیده و علم را مبنای کار خود قرار می دهند، نئوتومیسم بر انطباق قسمی آندو پافشاری می کند.

12

·       نئوتومیسم به مذهب، جامه روشنفکرانه می پوشاند و ادعا می کند که خدا در وحی همان حقایق را ابلاغ کرده که انسان در روند پژوهش جهان انسانی و طبیعت پیرامون خود ـ بمثابه مخلوقات الهی ـ بکمک عقل در می یابد.

13

·       بزعم نئوتومیسم، حقیقت در هر دو مورد حقیقت واحدی است و فقط راه های رسیدن بدان مختلف اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر