۱۳۹۲ مرداد ۴, جمعه

مدرنیسم (1)



پروفسور دکتر هاینتس پپرله

برگردان شین میم شین

   

 پیوس دهم (1835 ـ 1914)

پاپ (1903 ـ 1914)

·       مدرنیسم به جنبش نوسازی تئولوژیکی ـ فلسفی کاتولیکی اطلاق می شود که در سال 1907 میلادی از سوی پاپ پیوس دهم در رساله اش محکوم شده است.

1

·       مدرنیسم در نقطه عطف قرن در صدد برقراری مصالحه میان کاتولیسیسم و فرهنگ مدرن بوده است.

2

·       معنای دیگر مدرنیسم عبارت است از کاتولیسیسم رفرمیستی (اصلاح طلب) بطورکلی که از آغاز قرن نوزدهم تا عصر حاضر در فرم های محتلف بروز کرده است.

3

·       دلیل پیدایش مدرنیسم، تضادهای ژرفی بوده اند که میان کاتولیسیسم و توسعه مدرن در عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی بویژه در نیمه دوم قرن نوزدهم پدید آمده بودند.

4

·       مدرنیسم در صدد حل این تضادها بود و برای نیل به این هدف می کوشید، کاتولیسیسم را اصلاح کند و با توسعه نوین سازگار سازد.
5

·       مدرنیسم بلحاظ تاریخی ـ ایده ای (تاریخ ایده ها) تداوم  جریانات رفرمیستی متنوع زیر بوده که در قرون گذشته با توسعه کاتولیسیسم همراه بوده اند:


الف

در قرن هفدهم و هجدهم


1  

·       یانزنیسم

2

·       تعالیم فبرونیوس

3

·       گالیکانیسم

4

·       ژوزفینیسم


ب

در قرن نوزدهم


1

·       تعالیم مکتب کاتولیکی توبینگن



2

·       هرمزیانیسم



3


·       گونتریانیسم 

·       این مکاتب همه تحت تأثیر فلسفه بورژوائی نوین در پی اثبات اعتقادات کاتولیکی بوده اند.
6

·       اما از آنجا که کلیسای کاتولیک این جریانات را رد کرده و در طول قرن نوزدهم راه را بکلی به روی توسعه پیشرونده بسته، این تضادها میان کاتولیسیسم و فرهنگ مدرن شدت بیشتری گرفته اند.

7

·       تصمیمات شورای واتیکان درسال 1870 میلادی مبنی بر رد آشکار هرگونه روحیه پیشرفت طلبانه قرن، حاکی از مخالفت با کلیه تمایلات دموکراتیک و تقویت مرکزیت کلیسا (اعلام خطا ناپذیری پاپ) و تحکیم کل کاتولیسیسم در فرم قرون وسطائی آن و اعلام اسکولاستیک به عنوان فلسفه کلیسای کاتولیکی بوده است.
·        
·       مراجعه کنید به نئواسکولاستیک و نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8

·       بدین طریق، طرحی از توسعه ارائه شده که در زمان های بعد بنظر بسیاری از کاتولیک ها مصیبت بار جلوه می کرد و خود را به مخالفت با آن موظف می دیدند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر