۱۳۹۲ مرداد ۳, پنجشنبه

جهان و جهان بینی فروغ فرخزاد (25)


فروغ فرخزاد 
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
تحلیلی از شین میم شین

·       بر لبانم سایه ای از پرسشی مرموز
·       در دلم دردی است بی آرام و هستی سوز

·       راز سرگردانی این روح عاصی را
·       با تو خواهم در میان بگذاردن امروز

·       گر چه از درگاه خود می رانی ام، اما
تا من اینجا بنده، تو آنجا خدا باشی،

·       سرگذشت تیره من سرگذشتی نیست
·       کز سرآغاز و سرانجامش جدا باشی

·       نیمه شب گهواره ها آرام می جنبند
·       بی خبر از کوچ دردآلود انسان ها

·       دست مرموزی مرا چون زورقی لرزان
·       می کشد پاروزنان در کام طوفان ها

·       چهره هایی در نگاهم، سخت بیگانه
·       خانه هایی بر فرازش، اشک اختر ها

·       وحشت زندان و برق حلقه ی زنجیر
·       داستان هایی ز لطف ایزد یکتا

·       سینه ی سرد زمین و لکه های گور
·       هر سلامی، سایه ی تاریک بدرودی

·       دست هایی خالی و در آسمانی دور
·       زردی خورشید بیمار تب آلودی

·       جستجویی بی سرانجام و تلاشی گنگ
·       جاده ای ظلمانی و پایی به ره خسته

·       نه نشان آتشی بر قله های طور
·       نه جوابی از ورای این در بسته

·       آه، آیا ناله ام ره می برد در تو؟
·       تا زنی بر سنگ، جام خودپرستی را

·       یک زمان با من نشینی، با من خاکی
·       از لب شعرم، بنوشی درد هستی را

·       سال ها در خویش افسردم، ولی امروز
·       شعله سان سر می کشم تا خرمنت سوزم

·       یا خمش سازی خروش بی شکیبم را
·       یا تو را من شیوه ای دیگر بیاموزم

·       دانم از درگاه خود می رانی ام، اما
·       تا من اینجا بنده، تو آنجا خدا باشی

·       سرگذشت تیره ی من سرگذشتی نیست
·       کز سر آغاز و سرانجامش جدا باشی

·       چیستم من؟
·       زاده ی یک شام لذتبار
·       ناشناسی پیش می راند در این راهم

·       روزگاری پیکری بر پیکری پیچید
·       من به دنیا آمدم، بی آنکه خود خواهم

·       کی رهایم  کرده ای، تا با دو چشم باز
·       برگزینم قالبی خود، از برای خویش

·       تا دهم بر هر که خواهم نام مادر را
·       خود به آزادی نهم در راه، پای خویش

·       من به دنیا آمدم تا در جهان تو
·       حاصل پیوند سوزان دو تن باشم

·       پیش از آن، کی آشنا بودیم ما با هم
·       من به دنیا آمدم بی آنکه من باشم

·       روزها رفتند و در چشم سیاهی ریخت
·       ظلمت شب های کور دیرپای تو

·       روزها رفتند و آن آوای لالایی
·       مرد و پر شد گوش هایم از صدای تو

·       کودکی همچون پرستوهای رنگین بال
·       رو به سوی آسمان های دگر پر زد

·       نطفه اندیشه در مغزم به خود جنبید
·       میهمانی بی خبر انگشت بر در زد

·       می دویدم در بیابان های وهم انگیز
·       می نشستم در کنار چشمه ها سرمست

·       می شکستم شاخه های راز را اما
·       از تن این بوته هر دم شاخه ای می رست

·       راه من تا دور دست دشت ها می رفت
·       من شناور در شط اندیشه های خویش

·       می خزیدم در دل امواج سرگردان
·       می گسستم بند ظلمت را ز پای خویش

·       عاقبت روزی ز خود ـ آرام ـ پرسیدم:
·       «چیستم من از کجا آغاز می یابم؟
·        
·       گر سرا پا نور گرم زندگی هستم،
·       از کدامین آسمان راز می تابم؟

·       از چه می اندیشم این سان روز و شب خاموش
·       دانه ی اندیشه را در من که افشانده است؟

·       چنگ در دست من و من چنگی مغرور
·       یا به دامانم کسی این چنگ بنشانده است؟

·       گر نبودم یا به دنیای دگر بودم
·       باز، آیا قدرت اندیشه ام می بود؟

·       باز آیا می توانستم که ره یابم
·       در معماهای این دنیای رازآلود؟»

·       ترس ترسان در پی آن پاسخ مرموز
·       سر نهادم در رهی تاریک و پیچاپیچ

·       سایه افکندی بر آن پایان و دانستم
·       پای تا سر هیچ هستم، هیچ هستم، هیچ

·       سایه افکندی بر آن پایان و در دستت
·       ریسمانی بود و آن سویش به گردن ها

·       می کشیدی خلق را در کوره راه عمر
·       چشم هاشان خیره در تصویر آن دنیا



·       می کشیدی خلق را در راه و می خواندی:
·       «آتش دوزخ نصیب کفر گویان باد!

·       هر که شیطان را به جایم بر گزیند او
·       آتش دوزخ به جانش سخت سوزان باد!»

·       خویش را ‌آینه ای دیدم تهی از خویش
·       هر زمان نقشی در آن افتد به دست تو

·       گاه نقش قدرتت، گه نقش بیدادت
·       گاه نقش دیدگان خودپرست تو

·       گوسپندی در میان گله، سرگردان
·       آنکه چوپان است، ره بر گرگ بگشوده

·       آنکه چوپان است خود، سرمست از این بازی
·       «می» زده در گوشه ای آرام آسوده

·       می کشیدی خلق را در راه و می خواندی:
·       «آتش دوزخ نصیب کفرگویان باد!

·       هر که شیطان را به جایم برگزیند او  
·       آتش دوزخ به جانش سخت سوزان باد!»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر