۱۳۹۲ مرداد ۵, شنبه

چاله ها و چالش ها (300)


آشتی، هنر نو آغاز کردن
دکتر مسعود کریم نیا
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com    

«دانش های نوین با صراحت نشان می دهند که همه چیز را در زندگی انسان ها با سیاست و ایدئولوژی و فلسفه نمی توان پاسخ گفت بلکه توجه به فرهنگ رایج و به ویژه روانشناختی فردی و جمعی در این راه به ما جهت فهم دلایل اصلی پیدایش مشکلات در روابط و همچنین حل آنها کمک فراوانی می کند .»
(دکتر مسعود کریم نیا)

مسعود بهبودی
سیاست و ایدئولوژی و فلسفه؟
·       خیلی ممنون دکتر.
1
·       منظور حضرتعالی از مفهوم دهن پرکن «دانش های نوین» چیست؟

2

·       از پشت سر هم ردیف کردن واژه های «سیاست و ایدئولوژی و فلسفه» معلوم می شود که دکتر تعریف روشنی از هیچکدام ندارند.
·       لطف کنید و بفرمایید معنی سیاست و ایدئولوژی و فلسفه چیست؟

3

·       آیا ایدئولوژی نظرات سیاسی، اخلاقی، فلسفی و غیره طبقات اجتماعی را شامل نمی شود؟

4
·       ضمنا بفرمایید که عرصه عمل فلسفه چیست و چه تفاوتی با علوم مختلف دارد؟

5

·       علاوه بر این تعریفی هم از فرهنگ بدهید تا وارد هماندیشی شویم 
.
 جهان آزاد
پرسش
 
1
·       پرسش آقای بهبودی بسیار اساسی و قابل تامل است.

2

·       در جوامعی که سیاست تعیین کننده ی اول و آخر است و خشونت کلید گشایش همه ی درها، اندیشه ی آشتی نوعی انفعال را توصیه می کند که نهایتا به تارک الدنیا شدن و پذیرفتن بی چون و چرای تمام مظالم و درویش مسلکی انسان منجر می شود.
 
3
·       امروز که سیاست در میهن ما حتی دراویش ـ این نرمخو ترین و آشتی جو ترین مردمان ـ را به اعتراض برانگیخته، نه آشتی بلکه مشارکت معترض و فعال راهگشا ست.

4
·       استبداد آشتی را هم آتش می زند!

5

·       شاید آشتی در جوامع دموکراتیک راه حلی مطلوب و مؤثر باشد.
·       ولی.....
 مسعود بهبودی
تفاله ای از شعور در نتیجه ی گذر از فیلترهای طبقاتی
«شاید آشتی در جوامع دموکراتیک راه حلی مطلوب و موثر باشد. ولی....»
(جهان آزاد)

·       خیلی ممنون از «جهان آزاد» به دلیل بر زبان راندن نظرات رئالیستی در زمانه ی حکمرانی بی پروای دروغ.

1
 
·       حریفی از قضای روزگار سی سال آزگار است که در یکی از «جوامع دموکراتیک» بسر می برد.
 
2
 
·       پس از اتمام تحصیل شیفته نظام حاکم بوده، ولی در محیط کار با چهره واقعی پنهان در آنسوی ماسک ها و در حقیقت با ماهیت مهیب «جوامع دموکراتیک»  آشنا شد و با شرم  به بازاندیشی راجع به باورهای سیستماتیک آموخته در سالن های دانشگاهی و سمینارهای علمی پرداخت.
 
3

·       تجارب شخصی حریف در این سی سال از قرار زیر است:
·       علیرغم «آشتی جوئی» رادیکال (هم بلحاظ نظری و هم بلحاظ عملی) از پایین، مبارزه طبقاتی خشن و بی رحمانه از بالا تشدید شده و پایینی ها بخش اعظم دستاوردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی خود را از دست داده اند.
4

·       اگر کسی در کمال عینیتگرائی (اوبژکتیویسم) فقط به مطالعه ی سیر نزولی وحشتناک کیفیت برنامه های تلویزیونی متروپول ها (جوامع دموکراتیک)  بپردازد، به ابعاد فاجعه پی خواهد برد و ضمنا به میزان اثربخشی سیاست آشتی جوئی ایدئولوژیکی و مبارزاتی واقف خواهد گشت.

5

·       ولی برای پی بردن به خیلی از حقایق مبرهن ریز و درشت، باید هم «جسارت مدنی» (طبری) داشت و هم بلحاظ تعلقات طبقاتی مانعی بر سر راه خویش نداشت.
·       شعور (انعکاس واقعیت عینی در آئینه ی ضمیر آدمی) همیشه از صافی طبقاتی می گذرد و چه بسا تفاله ای از آن عبور می کند.
·       با پوزش
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر