۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

هماندیشی با روژین (6)

 
اگر کسانی را دوست داری، باید حاضر به آزادسازی آنها باشی!
پاولو کوئلو (نویسنده برزیلی)
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
روژین خسروی

میم
·        
·       آزادی تنها چیزی است که در زر ورق هدیه جا نمی گیرد.

1
·       آزادی را نمی توان به کسی به سوقات برد.

2

·       آزادی بوسیله خود هر کس، هر گروه، دسته و طبقه در دیالک تیک ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) رقم می خورد.

3

·       رهائی همیشه از گردنه تنگ و دشوار خود رهانی می گذرد.
·       خود رهانی از قیود طبیعی و اجتماعی و فکری.

4

·       کسب آزادی در روندی ستیزمند و عرق ریز و پر افت و خیز امکان پذیر است.

روژین
که این کار هم بدون تغییر امکان پذیر نیست!

·       حق با روژین است:
·       توضیح ما کوتاه بود و ناقص و نارسا.

·       حسن هماندیشی هم همین است:
·       آدمی در روند هماندیشی به ناقص اندیشی خود پی می برد.

·       آزادی را باید در دیالک تیک  آزادی ایدئال و آزادی رئال درک کنیم و توضیح دهیم:

1
آزادی ایدئال

·       آزادی ایدئال را می توان به شکل آزادی روحی، فکری، وجدان و غیره بسط و تعمیم داد.

·       آزادی ایدئال درک جبر و ضرورت است. 
·       انسان به میزان آگاهی اش از جبر طبیعی و اجتماعی آزاد است.
·       هرچه آگاهی انسان افزایش یابد، اختیار و آزادی اش به  همان میزان افزایش می یابد.

·       خر به همین دلیل، نمی تواند آزاد باشد.
·       با پوزش از خر ـ خادم دیرین بشریت.

2
آزادی رئال (واقعی)

·       آزادی رئال (واقعی) عبارت است از آزادی ایدئال جامه عمل پوشیده، مادیت یافته.
·       آزادی رئال عبارت است از گذار از عالم روح به عالم ماده.
·       گذار از عالم اندیشه به عالم عمل
·        گذار از عالم تئوری به عالم پراتیک.

3

 نیکوس کازانتزاکیس (1883 ـ 1957)
نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و جهانگرد یونانی
نویسنده‌ ای که دغدغه جامعه بشری را داشته و به تحلیل عمیق آنها پرداخته ‌است.
آثار:
(در ایران با نام «سرگشته راه حق» ترجمه شده است.)

·       وقتی نیکوس کازانتزاکیس در اثر خود تحت عنوان «زوربای یونانی» می نویسد، «پیش شرط آزادی مبارزه در راه آزادی است.
·       و لذا می توان حتی در زندان بود و علیرغم آن آزاد بود»، منظورش همین است:
·       مبارزه برای مادیت بخشیدن به آزادی ایدئال.
·       مبارزه برای جامه عمل پوشاندن به ایده و اندیشه آزادی.

·       مبارزه برای گذار از ایدئالیته (اندیشه وارگی) به رئالیته (واقعیت)

4

·      بدون عملی گشتن نظر، آب هم حتی از آب تکان نمی خورد، چه برسد به تحقق آزادی.

5

·       تشکیل آزادی ایدئال در ذهن اما گام اساسی مهمی در راه کسب آزادی است.

·       چرا؟
6

·       برای اینکه تشکیل آزادی ایدئال همان و جستجوی طبیعی و قانونمند در جهت پیدا کردن جفت دیالک تیکی آن، یعنی آزادی رئال همان.

7

·       به عبارت دیگر، درک هر جبر اولین گام برای غلبه بر آن است.
·       درک هر قانونمندی عینی اولین گام برای استفاده هدفمند از آن قانونمندی است.

8

·       هر شناختی از هر چیزی همواره نطفه تغییر آن چیز را در بطن خویش دارد.
·       هر شناختی از هر چیزی همواره آبستن بالقوه تغییر آن چیز است.

9
·       امتحان این حقیقت امر دشوار نیست:
·       کودک حتی پس از آشنائی با مثلا هنر خانه سازی، از اشتیاق سوزان به خانه سازی عملی سرشار می شود.

10

·       می توان گفت که تئوری خانه سازی به عنوان مثال، آرام و قرار از انسان سلب می کند تا از قفس کله بیرون پرد و در عالم واقع بکمک خاک و سنگ و سیمان و آهک و آهن و آب و غیره جامه عمل بپوشد.

11

·       آزادی آدمی پا به پای شناخت و شعورش و نتیجتا پا به پای عمل تحول بخشش افزایش می یابد.
·       به قول درست روژین:
·       با تغییر طبیعت اول و طبیعت دوم تحقق می یابد.

12

·       بدون کسب تئوری مربوطه و عملی کردن آن نمی توان به آزادی واقعی دست یافت.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر