۱۳۹۲ مرداد ۴, جمعه

نئوتومیسم (9) (بخش آخر)


پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین
   
تعلیمات اجتماعی نئوتومیسم

 یوهانس بیست و سوم (1881 ـ 1963)
جانشین پیوس دوازدهم
   
·       یکی از وظایف مهم نئوتومیسم در حال حاضر، عبارت است از حلاجی تغییرات ژرف در کاتولیسیسم که از زمان روی کار آمدن یوهانس بیست و سوم و سیاست او صورت گرفته اند و در اسناد اجلاس دوم واتیکان جمعبندی شده اند.

1

·       این تغییرات که تحت فشار توسعه و تکامل اجتماعی پیشرونده، نفوذ روزافزون سیستم جهانی سوسیالیستی و فروپاشی کلنیالیسم (سیستم استعمار) ناگزیر بوده اند، مسائل فلسفی را بطرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهند و نئوتومیست ها باید آنها را مورد حلاجی قرار دهند و با تعالیم خود منطبق سازند.

2

·       در نئوتومیسم نه تنها مسائل مربوط  به تعلیمات اجتماعی، بلکه همچنین مسائل عامتری مورد بحث قرار می گیرند، مثلا بحث پیرامون تئوری توسعه 

·       مراجعه کنید به تئوری توسعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3

·       در عرصه تعلیمات اجتماعی بویژه سه مسئله حاکی از گشتاورهای نوین اند و به معنی تغییر در تعلیمات اجتماعی سابق محسوب می شوند:

الف

 پاپ پل ششم (1897 ـ 1978)
(1963 ـ 1978) پاپ بود.
رساله معروف بود:
«پیشرفت ملل»

·       مسئله اول به مالکیت خصوصی مربوط می شود.

·       پس از آنکه پاپ پل ششم دررساله اش برای اولین بار تأکید کرد که مالکیت خصوصی «برای هیچکس حق بی چون و چرا و بی حد و مرز محسوب نمی شود»، سلب مالکیت مجاز اعلام شده و شرایط لازم برای آن نیز تعیین شده اند. 

ب

·       مسئله دوم که از اهمیت خاصی برخوردار است، به موضعگیری کلیسا بعد از روی کار آمدن یوهانس بیست و سوم مربوط می شود که دیگر از سازمان کورپوراتیو (واحد) جامعه سخن گفته نمی شود.
·       این امر حاکی از آن است که به احتمال قوی اندیشه نظام مبتنی بر کاست حرفه ای (صنفی) بطور مسکوت پس گرفته شده است.
ت

·       مسئله سوم اعلام این نکته مهم در اجلاس «کلیسا در جهان کنونی» است که کلیسای کاتولیک «وابسته هیچ سیستم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاصی نیست.» 

·       بدین طریق قانون اساسی ئی وضع شده که قبلا فقط در محافل مدرنیستی و کاتولیکی چپ مقبولیت داشته است.

·       مراجعه کنید به مدرنیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·       سلسله نظرات نوین دیگر زیر  از گشتاورهای توسعه مثبتی اند، اگرچه قوانین اساسی جهان بینانه با این تغییرات همچنان دست نخورده می مانند:

1
·       دفاع از صلح و خلع سلاح

2
·       تأیید حق تعیین شرکت در تصمیمگیری ها

3
·       حق اعتصاب

4
·       همکاری با غیر مذهبی ها.

·       مراجعه کنید به تومیسم، نئواسکولاستیک، فلسفه کاتولیکی، انسیکلیکا (رساله های پاپ ها) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر