پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان
شین میم شین
پیشکش به لئو لیونی
·
در اروپا، ظاهرا هلنی ها نخستین
کسانی بوده اند که موشکافانه به تئوری هنر پرداخته اند.
1
افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از شاگردان سقراط
تماشای ایده عینی بوسیله روح در ایام تهی بودن از جسم
·
افلاطون هنر را به مثابه بازسازی
مرحله دوم می نامید.
الف
·
تصویر آغازین حقیقی هر چیز بطور
حسی قابل ادراک، بنظر افلاطون، ایده بوده است.
ب
·
ایده بنظر افلاطون تنها چیز حقیقتا
موجود است.
ت
·
هر چیز منفرد دیگر فقط بازسازی
نافص و نارسای ایده است.
پ
·
بازسازی هنری بازسازی دیگری از
بازساخته ناقص و نارسای اولین است و لذا بازسازی بمراتب ناقص تر و نارساتری است.
ث
·
افلاطون به همین دلیل، هنر را در
مقایسه با فلسفه به مثابه فرم کم ارزش تری از شناخت تلقی می کند.
·
چون فلسفه با خود ایده سر و کار
دارد.
·
در حالی که هنر به بازسازی
بازساخته ی ناقصی از ایده می پردازد.
2
·
این دوئالیسم میان شناخت عالی
فلسفی و شناخت نازل هنری تار و پود فلسفه ایدئالیستی را تا هگل تشکیل می دهد.
3
·
بنظر توماسیوس (1655 ـ 1728) فیلسوف و حقوقدان آلمانی ـ به
عنوان مثال ـ «مستضعفین» به شعر نیاز مبرم دارند.
·
برای اینکه آنها هنوز ظرفیت حقیقت
فلسفی را ندارند و برای نزدیک تر شدن به حقیقت به «اختراعات مختلف» نیاز
دارند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر