پروفسور دکتر رایموند بایر
برگردان شین میم شین
II
دوئالیسم در فلسفه حقوقی بورژوائی
·
ایدئولوگ های بورژوائی ـ امروزه ـ می کوشند تا افکار فلسفه
حقوقی مدرن را به حساب فلاسفه یونان بگذارند.
1
·
افلاطون و ارسطو برای حضرات منابع نقل قول مهمی شده اند.
2
·
اما در این میان، کسی اعتنائی به این حقیقت امر ندارد، که
ساختار نظام پولیس (دولتشهر) یونان هرگز نمی تواند با پدیده «دولت» ـ حتی با پدیده
«دولت شهری» عصر حاضر ـ مورد مقایسه قرار
گیرد.
3
آگوستین (354 ـ 430)
اهل الجزایر
از فقهای مهم
مسیحیت
فیلسوف دوره
گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار
تئولوژیکی بیشمار
پدر علم
تئولوژیکی و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر
افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین
وجود که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جان ـ روح
انسانی
جهان شونده که
برای حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی
را بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.
·
تاریخچه فلسفه حقوقی ـ در واقع ـ با آگوستین آغاز می شود.
4
مارکوس تولیوس سیسرو
(106 ـ 43 ق. م.)
سیاستمدار،
وکیل، نویسنده، فیلسوف و سخنران معروف روم باستان
از متفکران بزرگ
آنتیک روم
منتقل کننده
فلسفه یونان به روم
مؤلف آثار
بیشمار
آثار او به
مثابه سرمشق برای لاتینیته «طلائی» تلقی می شوند.
سیسرونیانیسم
·
آگوستین ـ بمثابه «پدر کلیسا» ـ آموزش «قانون ابدی» سیسرو را توسعه و تکامل می بخشد و «قانون طبیعی» را
به مثابه نظام تنظیم یافته ـ بطرزی دوئالیستی ـ در مقابل آن قرار می دهد.
5
·
این دوئالیسم با دو شقه کردن مفهوم دولت به «دولت الهی» و «دولت
زمینی» انطباق داشته است.
6
·
دوئالیسم کماکان در رگ های فلسفه حقوقی ایدئالیستی جاری است
و مشخصه مهمی برای آن محسوب می شود.
7
ایمانوئل کانت (1724
ـ 1804)
برجسته ترین
نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت
عنوان «نقد خرد محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه
های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (انتقاد از
عقل عملی)
استه تیک
(انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوقی
فلسفه تاریخ
·
در فلسفه کانت و در تأکید اشتاملر، دوئالیسم به صورت جدا
کردن مفهوم حقوق از ایده حقوق خودنمائی می
کند.
8
·
تلاش هگل در پاراگراف اول فلسفه حقوقی اش در جهت سه شقه
کردن طرح (ایده حقوق، مفهوم حقوق، تحقق مفهوم حقوق، یعنی پراتیک) در پیشرفت تفکر
خود هگل ناکام می ماند.
9
·
زیرا هگل جنبه پراتیک را فقط بطور ایدئالیستی در سیستم خود
جاسازی می کند و بلحاظ عملی نادیده می گیرد.
10
·
انتظار تغییر مناسبات حقوقی که اساسا مناسبات مالکیت اند،
برآورده نمی شود، نمی تواند هم برآورده شود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر