۱۴۰۳ مهر ۶, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقوق طبیعی (۱۱)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان

 شین میم شین

 

  تاریخ تئوری های حقوق طبیعی

ادامه 

حقوق طبیعی مسیحی 

ادامه

 

جنبش های فرقه ای مسیحی

 

۱

·    جنبش های فرقه ای مذهبی قرون وسطی همچنان به حقوق طبیعی مطلق مسیحیت آغازین و مواعظ عیسی مسیح در کوه استناد می ورزیدند.

 

۲

·    آنها به نام طبیعت، خدا و انجیل خواستار برابری اجتماعی و کمونیسم مهرآمیز آشتی ناپذیر با جهان گناهکار بودند.

 

۳

·    جنبش های فرقه ای مسیحی نه فقط بر ضد گناه (به همان سان که حقوق طبیعی نسبی موضع می گیرد)، بلکه همزمان بر ضد دولت (برخلاف حقوق طبیعی نسبی که مشروعش می داند)، موضع می گرفتند.

 

۴

·    در حالیکه فرقه های مذهبی رادیکال با توسل به قهر انقلابی در پی احیای نظام زندگی طبیعی مسیحی راستین بودند، فرقه های بردبار و ریاضت پیشه مسیحی به تشکیل محافل جهانگریز مسیحیت آغازین اقدام می کردند و از تحول نظام دولتی موجود صرفنظر می کردند.

 

لوتریسم

 

·    حقوق طبیعی لوتر بر اید های حقوقی ـ مذهبی ـ مسیحی زیر وفادار می ماند:

 

۱

·    بر  ایده حقوق طبیعی دوگانه

 

۲

·     بر ایده وضع آغازین مطلق  

 

۳

·    بر ایده  وضع بعد از ارتکاب گناه نسبی

 

۴

·    بر ایده استخراج دولت از گناه بنی آدم

 

۵

·    بر ایده ارزیابی حقوق مثبت بر مبنای حقوق طبیعی نسبی

 

۶

·    بر ایده سازش و مصالحه با مالکیت خصوصی  

 

۷

·    بر ایده تمرکز قدرت و جنگ در دست دولت  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر