۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

مقوله (۸) (بخش آخر)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین 

۲۸
·      مقولات بلافاصله پس از تشکیل به کسب استقلال نسبی نایل می آیند و به مثابه فرم های کامل، در مقابل هر محتوای تجربی (معرفتی) قد علم می کنند.

۲۹
·      مضامین (محتواهای) تجربی (معرفتی) به کمک مقوله ها مورد حلاجی فکری قرار می گیرند.

۳۰
·      مقوله ها ـ بدین معنا ـ در روند شناخت، حالت اپریوری فونکسیونی نسبی واقعی پیدا می کنند.

·      (به یک نوع بی نیازی و استقلال نسبی از تجربه مشخص دست می یابند. مترجم)

·      هر چند که آنها در مجموع حاوی محتوا و منشاء عینی و تجربی اند.

·      (اپریوری (ماورای تجربی)، در فلسفه ماقبل کانت، به معنی شناختی است که توسط عقل، مستقل از هر تجربه و قبل از هر تجربه، بواسطه استنتاج منطقی حاصل می آید و همچنین به معنی شناخت جدیدی است که بر بنیان معارف موجود بدست می آید، بدون این که تجربه در پیدایش آن نقشی بازی کرده باشد.
·      ضد اپریوری، اپوستریوری است. مترجم)

۳۱
·      در عصرحاضر بررسی دقیق و همه جانبه آموزه مقولتی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی بر بنیان رهنمودهای مارکس، انگلس و لنین، یکی از وظایف اصلی فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است.

۳۲
·      مفهوم مقوله فقط در فلسفه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

۳۳

·      مقولات فلسفی را می توان تا حد معینی، مقولات مطلق تلقی کرد.
·      زیرا آنها را نمی توان به مفاهیم عامتر دیگری تقلیل داد.

۳۴
·      اما هر علم منفرد نیز سیستم مقولتی خاص خود را دارد.

۳۵
·      مقولات هر علم منفرد، عامترین مفاهیم مربوط به آن علم را تشکیل می دهند.

۳۶
·      به عنوان مثال علم فیزیک حاوی مقولات زیر است:

الف
·      جرم
ب
·      شدت میدان مغناطیسی  

پ
·      شدت میدان الکتریکی

۳۷
·      عامترین مفاهیم علوم منفرد تنها در چارچوب هر کدام از آنها و در رابطه با موضوع علم مورد نظر می توانند مقوله نامیده شوند.

۳۸
·      ولی در خارج از این چارچوب به درجه مفاهیم خاص تنزل می یابند و مقام مقولتی خود را از دست می دهند.

۳۹
·      مثلا مقولات جرم و شدت میدان مغناطیسی در مقایسه با مقوله ماده، مفاهیمی بیش نیستند و ارزش مقولتی ندارند.

۴۰
·      از این رو ست که مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی ـ در تحلیل نهائی ـ شالوده مقولات علوم منفرد را تشکیل می دهند.

·      مراجعه کنید به دیالک تیک، شناخت

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر