۱۴۰۳ فروردین ۴, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۹۲۳)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شو

مقدمه

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

حافظ

خسروان، قبله حاجات جهانند، ولی

سببش، بندگی حضرت درویشان است

 

معنی تحت اللفظی:

دلیل قبله عالم بودن پادشاهان، بنده و سرسپرده فقرا بودنشان است.

 

حافظ در این غزل

در حرف

فقرا را مورد تجلیل می دهد.

ولی

در عمل

دیالک تیک طبقه حاکمه و توده

(دیالک تیک خوانین و سلاطین و توده)

را

وارونه می سازد.

چون نقش تعیین کننده را به طرز سوبژکتیویستی از ان فقرا جا می زند.

در حالیکه همه اهرم های اقتصادی و سیاسی و فکری و فرهنگی در دست طبقات حاکمه است و نه در دست توده وابسته و سرسپرده و تحت استثمار و سرکوب و ستم.

 

هدف سعدی و به ویژه حافظ

عوامفریبی و خردستیزی و خرد پروری است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر