۱۴۰۳ فروردین ۹, پنجشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۲۲)

  

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿فَمَنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾
[ آل عمران: ۹۴]

از آن پس هر كه بر خدا دروغ بندد از ستمكاران است.

کریم

اکنون تعریف دلبخواهی دیگری از ظالم عرضه می دارد:

ظالم به کسی اطلاق می شود که به الله دروغ ببندد.

منظور کریم از دروغ بستن به کسی چیست؟

﴿قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ﴾
[ آل عمران: ۹۵]

بگو: 

خدا راست مى‌گويد.

 آيين حنيف ابراهيم را پيروى كنيد و او از مشركان نبود.

طرز «تفکر» کریم و طرز استدال او تعجب انگیز است:

کریم

به عوض اثبات راستگویی الله، 

یعنی به عوض به محک تجربه زدن دعاوی منسوب به الله خود،

از قول الله می گوید که الله راستگو ست.

شیوه تفکر و استدلال عجیبی است.

همین کار را خوانین و سلاطین هم کرده اند و می کنند:

به خبرنگاری پول می دهند تا راجع به فضایل شان مقاله بنویسد.

کریم 

ضمنا

به اهل کتاب، توصیه می کند که از ابراهیم پیروی کنند.

علاوه بر این،

اعلام می دارد که ابراهیم بت شکن (خلیل الله) اط مشرکین نبوده است.

اهل کتاب

با شنیدن این توصیه ها و معرفی ها حتما از خنده روده بر شده اند.


﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ﴾
[ آل عمران: ۹۶]

نخستين خانه‌اى كه براى مردم بنا شده همان است كه در مكه است.

 خانه‌اى كه جهانيان را سبب بركت و هدايت است.

این ادعای کریم هم ارزش و اعتبار تجربی و واقعی ندارد.

﴿فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ﴾
[ آل عمران: ۹۷]

در آنجاست آيات روشن و مقام ابراهيم. 

و هر كه بدان داخل شود ايمن است. 

براى خدا، حج آن خانه بر كسانى كه قدرت رفتن به آن را داشته باشند واجب است. 

و هر كه راه كفر پيش گيرد، بداند كه خدا از جهانيان بى‌نياز است.

در خانه کعبه به ادعای کریم، هم آیات و نشانه های الله هست و هم مقام ابراهیم.

اگر کسی در کعبه داخل شود، از شر میرغضبان در امان خواهد بود.

اولین نسل فوندامنتالیست های اسلامی هم با تکیه بر همین آیه داخل مسجدالحرام شدند.

میرغضبان امپریالیستی فرانسه به درخواست ملک سعود

گاز خفه کننده فرستادند و حساب شان را رسیدند.

بی آنکه وارد خانه شوند.

کریم در این آیه

یکی از واجبات اسلام را یعنی زیارت خانه کعبه را دوباره یادآور می شود.

این تکلیف شرعی

برای ورود ثروت از اقصا نقاط جهان به عربستان است.

یعنی حاوی فونکسیون اقتصادی است.

جالب تر بخش آخر این آیه کریم است:

و هر كه راه كفر پيش گيرد، بداند كه خدا از جهانيان بى‌نياز است.

این بدان معنی است که ایمان آوردن به الله، برای الله مهم نیست.

چون او به ایمان این و آن نیازی ندارد.

البته همین الله بی نیاز  بعدا بارها از غفلت آل فلان و بهمان از شکرگزاری

 شکوه سر خواهد بود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر