پروفسور دکتر اورسولا لمکول
(۱۹۳۷ ـ ۲۰۱۴)
برگردانی و درنگی
از
شین میم شین
تئوری های سیاست بین المللی
(سال ۲۰۰۱)
پروفسور دکتر اورسولا لمکول
(۱۹۳۷ ـ ۲۰۱۴)
برگردان
شین میم شین
پیشگفتار
۱
· تئوری چیست؟
۲
· چرا و به چه دلیل برای تجزیه و تحلیل روابط بین المللی به تئوری نیاز است؟
۳
· پیشگفتارهای تئوری های سیاست بین المللی با چنین سؤالاتی شروع می شوند.
۴
· برای برآمدن از عهده بررسی فکری ساختارهای اینتر اکسیون (تأثیرات متقابل) بغرنج اکتورها (عوامل)، روندها و ساختارهای سیاست بین المللی در تنوع سرسام آور آنها به تئوری های مربوطه نیاز مبرم است.
۵
· وظیفه هر تئوری، گزینش، تنظیم و توضیح است.
۶
· تئوری های سیاست بین المللی از این نقطه شروع به کار می کنند که شرایط موجود محتاج بهبودند.
۷
· این بدان معنی است که سودای تئوری ها، کشف علل معایب موجود در همزیستی دولت ها و خلق ها ست.
۸
· علل نواقص موجود در روابط بین المللی بنا بر عرصه اصلی هر تئوری در عوامل زیر جست و جو می شوند:
الف
· در اکتورها
ب
· در ساختار درونی آنها
پ
· در ساختار خود سیستم بین المللی
۹
· می توان میان سه مکتب تئوری سازی علمی تفاوت گذاشت:
الف
· تئوری اسنسیالیستی که به استدلال فلسفی ـ متافیزیکی می پردازد.
ب
· تئوری دیالک تیکی ـ تاریخی که به استدلال فلسفی ـ ماتریالیستی می پردازد.
پ
تئوری تجربتی (تجربی) ـ تجزیتی (تجزیه ای) ـ تحلیلی
۱۰
· تئوری اسنسیالیستی و دیالک تیکی ـ تاریخی دارای سمتگیری تاریخی اند.
· یعنی در صدد درک کلیت جامعه بشری اند.
(یعنی
به دنبال کشف حقیقت اند.
مترجم)
۱۱
· تئوری تجربتی (تجربی) ـ تجزیتی (تجزیه ای) ـ تحلیلی اما بر آن است که درک علمی کلیت جامعتی اصولا محال است.
· و لذا وظیفه تئوری علمی بسنده کردن به طرح فرضیه ها راجع به زیرپیوندها و به محک آزمایش زدن آنها ست.
· اگر این فرضیه ها از محک آزمایش سر بلند بیرون آیند، مطمئن تلقی می شوند و به صورت تئوری در می آیند.
۱۲
· تئوری های مطروحه در این کتاب، بدون استثناء، «تئوری های کوتاهبرد» مکتب تئوری تجربتی (تجربی) ـ تجزیتی (تجزیه ای) ـ تحلیلی اند که می توانند کمکی برای درک مقاطعی از سیاست بین المللی باشند.
۱۳
· هدف این آنتولوژی (مجموعه مطالب) اثبات این اندیشه است که «تئوری عام» روابط بین المللی که برای دعاوی مبتنی بر متدهای علمی ـ اجتماعی کافی باشد، وجود ندارد.
۱۴
· هر تلاشی در جهت درک بغرنجیت همه روابط بین المللی به مدد یک تئوری توضیحگر به ناگزیر در معرض خطر تقبل و یا توسعه مقولات فکری هنجاری ـ متافیزیکی و یا هنجاری ـ ماتریالیستی قرار می گیرد و در نتیجه سلب علمیت می شود.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر