۱۴۰۰ آبان ۲۱, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۴۷۲)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۸ ـ ۴۹)

بخش چهارم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

سپاهی در آسودگی، خوش بدار

که در حالت سختی آید به کار

 

معنی تحت اللفظی:

رفاه  نظامیان

 را

تأمین کن

تا

در روزهای جنگ برایت بجنگند.

 

سؤال

 

سعدی

در این بیت شعر،

مثل دیالک تیسینی حرفه ای و کارکشته،

دیالک تیک صلح و (۱)

را

به شکل دیالک تیک آسودگی و سختی بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر، مثل دیالک تیسینی حرفه ای و کارکشته، دیالک تیک صلح و جنگ را به شکل دیالک تیک آسودگی و سختی بسط و تعمیم می دهد.

 

سؤال

 

سعدی در این بیت شعر،

موضع (۲) خود را آشکارتر نمایان می سازد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر، موضع پراگماتیستی خود را آشکارتر نمایان می سازد:

سپاهی را در ایام صلح خوش بدار،

نه برای اینکه عضو برابر حقوق همبودی است که او در ساختن، توسعه، پاسداری و تحکیمش سهم داشته،

نه برای اینکه انسانی همانند تو ست و انسان برای انسان برادری است،

بلکه برای اینکه او در ایام جنگ،

سودمند خواهد بود.

 

سؤال

 

سعدی برای تعیین نحوه رفتار طبقه اشراف بنده دار، فئودال و روحانی

 با سپاهیان دنبال آیه و حدیث و خبر و روایت و اخلاق و غیره نمی گردد،

بلکه قانون دیالک تیکی داد و (۳) را مبنای استدلال خویش قرار می  دهد.

 

جواب

 

سعدی برای تعیین نحوه رفتار طبقه اشراف بنده دار، فئودال و روحانی با سپاهی

 دنبال آیه و حدیث و خبر و روایت و اخلاق و غیره نمی گردد، بلکه قانون دیالک تیکی داد و ستد را مبنای استدلال خویش قرار می دهد:

سپاهی در سختی زیسته، موقع جنگ جانفشانی نخواهد کرد.

 

پراگماتیسم یکی از مکاتب تهوع آور است که امروزه تمام سیاست داخلی و خارجی  امپریالیسم و فوندامنتالیسم و فئودالیسم

را

تشکیل می دهد و به طرق مختلف در ضمیر توده مولد و زحمتکش جاری می شود.

 

سؤال

 

امروزه خیر و شر، مثبت و منفی، حقیقت و باطل در دیالک تیک سود و (۴) تعیین و تعریف می شوند.

 

جواب

 

امروزه خیر و شر، مثبت و منفی، حقیقت و باطل در دیالک تیک سود و زیان تعیین و تعریف می شوند.

اگر برای سیستم اجتماعی حاکم  سودمند باشد،

می توان بمب اتمی بر شهری انداخت و صدها هزار نفر را کشت،

می توان فرزندان مردم را با بمب های ناپالم و فسفر و غیره تکه تکه کرد و پوست بر تنشان سوزاند،

 می توان دگراندیشان و حتی مردم بی طرف و عادی را در قطاری، هتلی و یا در زندانها و خیابانها شقه شقه کرد

و

 یا

حتی از جوانان هوادار خود بمب جاندار و متنفس و متحرک ساخت.

 

پراگماتیسم

همین است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر