۱۴۰۰ مرداد ۲۰, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) سیاست خارجی (۱)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۱

·    سیاست خارجی به مثابه «سیاست نسبت به خارج»، به بخشی از سیاست طبقه حاکمه هر دولت، به واقعیت بخشی (جامه عمل پوشانی) به «فونکسیون خارجی» هر  دولت، یعنی به سیاستی توسط آن اطلاق می شود که در رابطه با دول دیگر، یعنی در رابطه با سازمان های بین المللی در حوزه های مختلف روابط رسمی و غیر رسمی صورت می گیرد.  

 

۲

·    سیاست خارجی، هم در برگیرنده آماج ها و اصول دولت مربوطه در حوزه روابط خارجی است و هم در برگیرنده وسایل و متدها برای واقعیت بخشی به آماج ها و اصول است.

 

   (ما اینجا با دیالک تیک وسیله و آماج از سویی و با دیالک تیک متد و اصول (تئوری) از سوی دیگر، سر و کار پیدا می کنیم.

    مترجم)

 

·    مراجعه کنید به دیپلوماسی

 

۳

·    فرم خاصی از روابط خارجی را روابط اقتصادی تشکیل می دهند.

 

·    مراجعه کنید به اقتصاد خارجی

 

۴

·    سیاست خارجی سوسیالیستی مبتنی بر طبیعت طبقاتی دولت  سوسیالیستی است که از خصلت طبقه کارگر حاکم و حزب انقلابی رزمنده اش نشئت می گیرد.

 

۵

·    احزاب کمونیستی و کارگری کشورهای  سوسیالیستی با کاربست خلاق تئوری مارکسیسم ـ لنینیسم به تجزیه و تحلیل علمی هر پله از نردبام روایط بین المللی مبادرت می ورزند. 

 

۶

·    احزاب کمونیستی و کارگری کشورهای  سوسیالیستی بر این مبنا اصول اصلی سیاست خارجی کشور خود را توسعه می دهند و در مبارزه پیگیرانه بر ضد نیروهای امپریالیسم و ارتجاع قاطعانه جامه عمل می پوشانند.

 

۷

·    سمتگیری سیاست خارجی دول سوسیالیستی، از این رو،    در جهت تضمین مناسب ترین شرایط برای ساختمان سوسیالیسم و کمونیسم در این دول و حفظ شرایط صلح آمیز برای توسعه ترقی طلبانه کلیه خلق ها و برای همکاری خلق ها و دولت ها در مقیاس جهانی است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر