۱۴۰۰ شهریور ۴, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آماجگرایی

Diese Sternzeichen sind besonders zielstrebig

 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین
 

۱

·      مشخصه عمل انسانی عبارت است از سمتگیری در جهت تحقق آماج های معینی.

 

۲

·      انسان (در مغایرت با حیوان) نتایج کردوکار خود را به صورت فکری پیش بینی می کند.

 

۳

·      او برای حصول نتایج مورد نظر،  با توجه به آماج های تعیین شده، وسایل مناسب لازم را به خدمت می گیرد و اعمال لازمه را جامه عمل می پوشاند.

 

۴

·      آماجگرائی ـ به معنی محدود کلمه ـ تنها در عرصه جامعه بروز می کند.

·      برای اینکه آن با عمل آگاهانه انسانی در پیوند است.

 

۵

·      مفهوم آماجگرائی در رابطه با برخی از سیستم های مادی پویا (آلی و یا غیر آلی) که قادر به حفظ حالت تعادلی خویش و یا قادر به گرایش در جهت انجام آماج های تعیین شده به وسیله انسانها هستند، نیز یه کار می رود.

 

۶

·      آماجگرائی رفتار این سیستم ها اما ـ بر خلاف ادعای تله ئولوژی ـ نه نتیجه عمل قوای ماورای طبیعی از قماش انتله شی، به معنای ارسطوئی آن است و نه نتیجه عمل قوای اسرارآمیز، به معنای ویتالیستی آن.

 

·      مراجعه کنید به تله ئولوژی، انتله شی، ویتالیسم  

 

۷

·      آماجگرائی رفتار این سیستم ها، نتیجه طبیعی تأثیر متقابل فاکتورهای داخلی و خارجی است.

 

۸

·      همبازی (عمل همزمان) آنها که بر مبنای مکانیسم های پیوند برگشتی این سیستم ها صورت می گیرد، سبب می شود که آنها بتوانند  حالات تعادلی معینی را تنظیم کنند (تنظیم ارزش ثابت) و یا رفتار خود را بر مبنای فونکسیون معینی تغییر دهند (تنظیم تعاقبی)

 

۹

·      برای توضیح رفتار خود تنظیمگرانه، «آماج جویانه» و «آماجگرایانه» سیستم های طبیعی  به اصول ماورای طبیعی نیازی نیست.

 

۱۰

·      رفتار آماجگرایانه انسانی از «آماجگرائی» سیستم های طبیعی پویا و سیستم های مصنوعی، از این نظر تفاوت دارد که آماجگرائی انسانی بر شالوده آماجی استوار می شود که به طور ایده ای و فکری قبلا در ذهن انسان به وجود آمده است.

 

۱۱

·      این آماج می تواند آماج فردی، گروهی و یا طبقاتی معینی باشد و یا آماج مربوط به توسعه تمامجامعتی باشد.

 

آماجگرائی در سیستم های اجتماعی آنتاگونیستی  

 

·      در سیستم های اجتماعی آنتاگونیستی، تعیین آماج تمامجامعتی غیرممکن است.

·      زیرا آماج هایی که طبقات اجتماعی متضاد دارند، طبیعتا متضادند. 

 

·      مراجعه کنید به آنتاگونیسم  

 

آماجگرائی در جامعه سوسیالیستی  

  

۱

·      در سوسیالیسم به سبب انطباق اصولی منافع طبقات و اقشار متحد با منافع فردی و اجتماعی، برای اولین بار، آماجگذاری  تمامجامعتی امکان پذیر می گردد و روند توسعه جامعه می تواند بر مبنای قوانین ساختاری و قوانین توسعه اجتماعی شناخته شده آگاهانه برنامه ریزی و هدایت شود و بدین طریق، رفتار آماجگرا در مقیاس تمامجامعتی امکان پذیر می گردد.

 

۲

·      بنیان این آماجگرائی در توسعه جامعه سوسیالیستی عبارت است از کردوکار مبتنی بر پیش بینی ارگان ها، نهادها و مؤسسات مربوطه تحت رهبری حزب طبقه کارگر.

 

·      مراجعه کنید به پیش بینی، نقشه (پلان)  

 

۳

·      در نتیجه این کردوکار مبتنی بر پیش بینی است که از میدان امکانات توسعه واقعی موجود، آماج های توسعه بعدی جامعه انتخاب می شوند.

 

۴

·      کردوکار مبتنی بر پیش بینی، خصلت سیستمی جامعه را هر چه بیشتر و عمیقتر در مد نظر داشته باشد، آماجگرائی سوسیالیستی جامعه، به همان اندازه همه جانبه تر و مؤثرتر خواهد بود.

 

·      مراجعه کنید به پیوند برگشتی، سیستم، هدف، متناسب با هدف (حکمت الهی)

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر