۱۴۰۰ مرداد ۳۱, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آماج (۲)

der weg ist das ziel

 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

پیش شرط اسوم آماج

 

۱

·      بدون حضور انسان، آماجی در طبیعت وجود ندارد.

 

۲

·      به قول کلاسیک های مارکسیسم، «در طبیعت (اگر ما تأثیر متقابل انسان و طبیعت را نادیده بگیریم) عوامل کور ناآگاهند که بر یکدیگر تأثیر می گذارند...

 

۳

·      هیچ کدام از حوادث طبیعی بنا بر هدف آگاهانه و از پیش خواسته صورت نمی گیرد.

 

۴

·      در تاریخ جامعه اما برعکس، عوامل انسانی در کارند.

 

۵

·      عوامل انسانی عبارتند از انسان های شعورمند، انسان هائی که با تأمل و عشق و علاقه عمل می کنند و اهداف معینی را در نظر دارند.

 

۶

·      هیچ چیز در جامعه بدون نیت آگاهانه، بدون آماج مطلوب از قبل تعیین شده، صورت نمی گیرد.»

·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۲۹۶)

 

۷

·      آماج ها همواره از آن رو پدید می آیند که انسانها سودای تغییر وضع موجود و واقعیت عینی موجود را در راستای معینی در سر می پرورند.

 

۸

·      واقعیت عینی اما میدان انبوهی از امکانات مختلف است که باید نخست شناخته شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

۹

·      از این رو ست که فونکسیون آماجگذار و هدفگذار (تله ئونومیکی) شعور با فونکسیون پیش بین  شعور در پیوند تنگاتنگ قرار دارد.

 

·      مراجعه کنید به پیش بینی  

 

۱۰

·      حالات آتی سیستم های مادی باید نخست برمبنای پیش بینی های مستدل علمی، به مثابه امکانات واقعا امکان پذیر شناخته شوند تا بعدها بتوانند آماج کردوکار انسانی قرار گیرند.

 

۱۱

·      از انبوه امکانات واقعا امکان پذیر شناخته شده، بر اساس حوایج معین (به زبان ساده) امکان معینی انتخاب و به مثابه آماج مقرر می شود و در کردوکار بعدی، در راستای آن حرکت آغاز می شود.

 

۱۲

·      انتخاب آماج از میدان امکانات موجود بر مبنای تصمیمگیری  آگاهانه صورت می گیرد.

 

·      مراجعه کنید به تصمیمگیری  

 

۱۳

·      میدان امکانات واقعی با جامه عمل پوشیدن  یکی از امکانات واقعی، دچار تحول می شود، امکانات جدیدی پیدا می شوند و امکاناتی نیز از رده خارج می گردند و به دنبال آن آماج های انسانها نیز دستخوش تغییر می گردند.

 

۱۴

·      بنابرین، آماج، امری ثابت و همیشه همان نیست، بلکه چیزی است که تغییر می یابد.

·      با توسعه واقعیت عینی و کردوکار عملی انسانها رشد می کند.

·      دقیقتر می شود و جای خود را به آماج های دیگر می سپارد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر