۱۴۰۰ شهریور ۵, جمعه

زندگی مارکس و انگلس (۲۰)


هاینریش گمکوف

برگردان

شین میم شین

 

۴

اگر رشد میانگین جمعیت کشور در آن زمان را در نظر گیریم،

جمعیت برلین در سال ۱۸۳۶ به ۲۷۵۰۰۰ نفر بالغ می شد.

 

برلین با این جمعیت

تازه

بزرگ ترین کلانشهر  اروپا محسوب می شد.

 

منطقه اصلی شهر

را

دیواری دایره ای شکل احاطه کرده بود.

 

در نزدیکی های دروازه های شهر

اما

مناطق مسکونی و کارخانجات متعددی نیز وجود داشتند.

 

مثلا کارخانه ماشین آلات اوگوستبورسیگ در نزدیکی دروازه اورانینبورگ

که در آن در سال ۱۸۴۱ لکوموتیو تولید می شد.

 

هر کس با پای پیاده می توانست شهر برلین را در ۴ ساعت طی کند.

 

پانکوف، لیشتنبرگ و کوپنیک

به عنوان مثال

در خارج از شهر برلین قرار داشتند.

 

مارکس 

با تصمیم راسخ به برلین آمده بود تا تحصیل کند.

 

در دانشگاه برلین اما در مقایسه با الما ماتر شهر بن

جو دیگری

حاکم بود.

 

اگر تعداد دانشجویان در دانشگاه بن ۷۰۰ نفر بود، در برلین سه برابر آن بود.

 

زندگی و سیمای شهر

را

در شهر بن

دانشگاه رقم می زد.

 

زندگی و سیمای شهر

را

اما

در شهر برلین

دربار سلطنتی و ارتش پروس.

 

در شهر بن

به ندرت دانشجویی از باده خواری هر روزه صرفنظر می کرد.

 

در دانشگاه برلین اما فیلسوفی به نام لودویگ فویرباخ

ده سال قبل

اعلام داشته بود

 که

«قهوه خانه های حقیقی، بر خلاف کار «خانه» های تاکنونی، دانشگاه های دیگری اند.»

 

مارکس جوان هم به زودی به همین نتیجه رسید.

 

هیچ دانشگاهی در آلمان

بسان دانشگاه برلین

در کانون رویارویی های فکری میان سخن ورزان فلسفی بورژوازی جوان المان و سخن ورزانان طبقه اشراف فئودالی فرتوت، ولی مقتدر از قبیل الما متر اونتر لیندن قرار نداشت.

 

دانشگاه در جوار زایشگاه هوهنسولرن

سمبل تضاد فاحش در برلین سابق بود.

 

۵ سالی که مارکس در اینجا صرف کرد، مهمترین دوره برای توسعه فکری او بود.

 

ادامه دارد.

 

۳ نظر:

  1. با تقدیم سلام و آرزوی موفقیت شما .چند سوال پیش رو را تقاضا داریم روشنگری نموده و در صورت ممکن شدنبه بحث بگذارید .

    این مباحث از طرف چند گروه مطرح شده که
    با یکدیگر آشنایی داریند .

    یک گروه فوق لیسانس ادبیات نمایشی
    یک گروه روانشناس
    یک گروه اقتصاد دان .

    گروه ها البته بیش از
    سه یا چهار نفر نیستند.


    مدتی قبل بنا بدلایلی و بنا بر پیشنهاد یکی از اساتید خود درباره روش کار برتولت برشت و نیزبزرگان تاتر ایران مانند عطاء الله کوپال در حال تحقیق بودیم که به نکات تازه ای آشنا شدیم هر چند استاد ارزشمند ما
    ممکن است آگاهانه ما را به این سمت هدایت کرده باشد که مدیون ایشان هستیم
    چون با افق تازه ای ایجاد پیوند کرده ایم اما به سوالات ما پاسخی ندادند و فرمودند باید این موضوع را بحث و برسی کرد در برسی های خود به هیچ نتیجه ای نرسیدیم . از این رو مزاحم وقت گرانبهای شما هستیم .
    سوالات :
    اگر هنر نوع معیوبی از شناخت است
    اگر نا کامل است
    اگر هگل بزرگ به همین دلایل این مبحث را کنار گذاشته چرا شما برشت را که او نیز هنرمند بوده است مورد تایید و تحسین قرار می دهید ؟
    نوشته اید که چارلز دیکنز و حتی و ماکسیم گورکی موضوع فقر را بصورت ناتورالیستی مورد برسی قرارداده اند
    و برسی برشت صحیح است –
    خواهشمندیم در مورد روش ناتورالیستی هنر و تفاوت آن با قانون دیالکتیکی هنر با ارائه نمونه مثال زده توضیح دهید و یا آدرسی را معرفی کنید .
    آیا امکان تحلیل نمایشنامه زن خوب ایالت سچوان را دارید ؟
    نمایشنامه های برشت را خوانده ایم . برسی کرده ایم اما بعد از مدتها برسی بطور مثال شما می فرمایید
    زن خوب ایالت سچوان غلط است و انسان نیک ... صحیح است . تکلیف چیست ؟ ما چگونه می توانیم با مفاهیم برشت آشنا شویم
    حتی اگر آلمانی هم بیاموزیم بدلیل نا آشنایی با مفاهیم مورد استفاده برشت بقولی پای ما لنگ است و ...

    با نهایت احترام و امتنان .
    سوالات روانشناسی :

    از کجا بدانیم یا چطور ثابت کنیم مفهوم وجود دارد

    ضد مفهوم فقط واژه است ؟ یا اضداد دیگری هم دارد ؟

    کودک زبان را بر اساس اصل بازتاب می آموزد
    یعنی سواد و توان مغزی عصبی روند ساخته شدن واژه را ندارد
    اولین واژه ها برای کودک می می بعنوان نماینده شیر و ماما هست
    گاهی هم واژه بابا
    این که بگوییم بمحض شنیدن واژه کل و جزء می کند عام و خاص می کند ویژگی های خاص را کنار می زند و ...
    کودک توان طی کردن چنین مسیری را ندارد .
    و تنها تکرار طوطی وار همراه با شرطی شدگی در مورد او عمل می کند.

    مفهوم دارای فرم و محتوا هست ؟
    فرم نمودین و محتوای ماهوی در مورد مفهوم صادق است ؟

    عنصر- ساختار – سیستم – در مورد مفهوم ساری و جاری هست ؟
    سیستم ساختار فونکسیون – چطور ؟

    رابطه مفهوم و تجرید و انتزاع چگونه است ؟
    یکباره اتفاق می افتد یا در روند تاریخی ؟

    و با نهایت احترام و امتنان .

    و سوال آخر اینکه تورم چیست و عوامل بوجود آورنده آن کدامند ؟
    کتابهای درسی دانشگاهی دروغ می گویند ؟






    پاسخحذف
  2. یک گروه اقتصاد دان .
    را با عذر خواهی ...
    چند دانشجوی رشته اقتصاد.

    پاسخحذف

  3. پرسشی چند از ناشناسی چند

    https://hadgarie.blogspot.com/2021/08/blog-post_886.html




    پایان

    پاسخحذف