شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
سبب نظم کتاب
۱
چو خرما به
شیرینی اندوده پوست
چو بازش کنی،
استخوانی در او ست.
معنی تحت
اللفظی:
سخن (انشای) من
شبیه خرما ست
که
حاوی پوست
شیرینی
و
هسته استخوانی
ئی
است.
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
برای
توضیح و تبلیغ کالای فکری خویش،
دیالک تیک نمود و ب (ماهیت) آن
را
به شکل دیالک تیک
پوست و مغز،
از
سویی
و
به شکل دیالک تیک خرما و ه
از
سوی دیگر
بسط و تعمیم می دهد
و
ضمنا
آن
را
بسان خرما
دیالک تیکی از نرم و سخت و یا شیرین و تلخ
می داند.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
برای
توضیح و تبلیغ کالای فکری خویش،
دیالک تیک نمود و بود (ماهیت) آن
را
به شکل دیالک تیک
پوست و مغز،
از
سویی
و
به شکل دیالک تیک خرما و هسته
از
سوی دیگر
بسط و تعمیم می دهد
و
ضمنا
آن
را
بسان خرما
دیالک تیکی از نرم و سخت و یا شیرین و تلخ
می داند.
۲
چو خرما به
شیرینی اندوده پوست
چو بازش کنی،
استخوانی در او ست.
باید کور و کودن بود و تسلط بی چون و چرای حکیم
قرون وسطی را بر صنعت و دستافزار دیالک تیک
ندید.
هرگز کسی بسان سعدی نتوانسته،
دشوارترین مقولات و احکام فلسفی را در ساده ترین
و سهل الهضم ترین شکل فرمولبندی و عرضه کند.
سطر سطر شعر و نثر سعدی
دیالک تیکی از پوست
و استخوان
است.
سعدی دو باره دو مفهوم
دیالک تیکی «پوست» و «استخوان» را به کار
می برد،
پوستی شیرین و زیبا و لذت بخش
و
مغزی
استخوانواره
که
در گلو
گیر می کند و آرام و قرار از خواننده سلب می کند.
سطر سطر نوشته
های سعدی محصول تفکری درازمدت، مشقت بار و رنج آمیز است.
زحمتکش تر از
سعدی در تاریخ تفکر فلسفی ایران
سراغ نداریم.
سعدی از این بابت
به ارسطو و کارل
مارکس
شباهت غیر قابل انکاری دارد.
سرسری خواندن آثار سعدی
بی حرمتی به این خردمند بی همتا
و
بی اعتنایی به امر سترگ روشنگری است.
پایان
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر