۱۳۹۷ آذر ۲۵, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۷۸)

 

شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

 بوستان
سبب نظم کتاب

۱
 چو خرما به شیرینی اندوده پوست
چو بازش کنی، استخوانی در او ست.

معنی تحت اللفظی:
سخن (انشای) من
شبیه خرما ست
که
حاوی پوست شیرینی
و
هسته استخوانی ئی
است.

سؤال

سعدی در این بیت شعر،
 برای توضیح و تبلیغ کالای فکری خویش،
دیالک تیک نمود و ب  (ماهیت) آن
را
به شکل دیالک تیک پوست و مغز،
از
سویی
و
به شکل دیالک تیک خرما و ه  
از
سوی دیگر
بسط و تعمیم می دهد
و
 ضمنا
آن
را
بسان خرما
دیالک تیکی از نرم و سخت و یا شیرین و تلخ
می داند.

جواب

سعدی در این بیت شعر،
 برای توضیح و تبلیغ کالای فکری خویش،
دیالک تیک نمود و بود (ماهیت) آن
را
به شکل دیالک تیک پوست و مغز،
از
سویی
و
به شکل دیالک تیک خرما و هسته
از
سوی دیگر
بسط و تعمیم می دهد
و
 ضمنا
آن
را
بسان خرما
دیالک تیکی از نرم و سخت و یا شیرین و تلخ
می داند.

۲
 چو خرما به شیرینی اندوده پوست
چو بازش کنی، استخوانی در او ست.

باید کور و کودن بود و تسلط بی چون و چرای حکیم قرون وسطی را بر صنعت و دستافزار دیالک تیک ندید.

هرگز کسی بسان سعدی نتوانسته،
 دشوارترین مقولات و احکام فلسفی را در ساده ترین و سهل الهضم ترین شکل فرمولبندی و عرضه کند.

سطر سطر شعر و نثر سعدی
 دیالک تیکی از پوست و استخوان
 است.

سعدی دو باره دو مفهوم دیالک تیکی «پوست» و «استخوان» را به کار می برد،
پوستی شیرین و زیبا و لذت بخش
و
 مغزی استخوانواره
که
 در گلو گیر می کند و آرام و قرار از خواننده سلب می کند.

سطر سطر نوشته های سعدی محصول تفکری درازمدت، مشقت بار و رنج آمیز است.

زحمتکش تر از سعدی در تاریخ تفکر فلسفی ایران
سراغ نداریم.

سعدی از این بابت به ارسطو و کارل مارکس
 شباهت غیر قابل انکاری دارد.

سرسری خواندن آثار سعدی
 بی حرمتی به این خردمند بی همتا
و
بی اعتنایی به امر سترگ روشنگری است.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر