۱۳۹۵ مهر ۱۶, جمعه

عادات اجتماعی


پروفسور دکتر هانس شولتسه
برگردان شین میم شین

·        عادات اجتماعی به نوع  همیشه همان واکنش انسان ها نسبت به شرایط معین و مکرر اطلاق می شود، که در وابستگی به مناسبات اجتماعی حاکم تشکیل می شود.

1

·        عادات اجتماعی در جامعه طبقاتیِ آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) ـ علاوه بر این ـ در وابستگی به تعلقات طبقاتی، جایگاه اجتماعی، کردوکار کاری افراد و امثالهم تعیین می شود.

2

·        عادات اجتماعی که یک بار پدید می آیند، جان سختی خاصی از خود نشان می دهند و در رفتار اجتماعی انسان ها نقش بزرگی بازی می کنند.

مثال

·        به قول لنین، «نظام سرمایه داری و اوضاع بورژوائی ناشی از آن ـ روی هم رفته ـ به ایجاد خصوصیات زیر در کلیه عرصه های کار و زندگی منجر می شود:

الف

·        به مقام پرستی بورژوائی یکسانی با تفاوت های بسیار ناچیز

ب

·        به شووینیسم ملی یکسانی با تفاوت های بسیار ناچیز

·        مراجعه کنید به شووینیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پ
·        به ابتذال خرده بورژوائی یکسان و غیره.»
·        (ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 31، ص 104)

3

·        از این رو حزب مارکسیستی ـ لنینیستی ـ حتی قبل از پیروزی انقلاب سوسیالیستی ـ مبارزه سرسختانه ای را برای نیل به  مقاصد زیر آغاز می کند:

الف
·        «برای غلبه بر عادات بورژوائی در حزب، یعنی در حزب کارگری»

ب
·        «برای غلبه بر کلیه اعمال، سنن و عادات بورژوائی در همه جا و هر جا»
·        (همانجا)

4

·        وظیفه آزاد سازیِ هم دهقانان، مولدان کوچک، کارمندان و روشنفکران بورژوائی و هم خود طبقه کارگر از کلیه عادات و سنن اجتماعی خرده بورژوائی و بورژوائی، تنها زمانی انجام خواهد یافت که مناسبات بورژوائی کهن ریشه کن شوند که سرچشمه عادات بورژوائی را تشکیل می دهند.

5

·        برای انجام این وظیفه نه تنها برقراری مناسبات جدید و سوسیالیستی، بلکه علاوه بر آن، کار تربیتی ایدئولوژیکی پیگیر و قطعی لازم است.

6

·        توسعه شخصیت های سوسیالیستی شامل انجام این وظیفه نیز می شود.

7

·        با توسعه جامعه سوسیالیستی، عادات اجتماعی نوینی نیز تشکیل می شوند.
·        (مثلا کمک متقابل بدون توقع سود شخصی توسط کلیه اعضای جامعه و امثالهم.)

8

·        عادات اجتماعی نوین، عادات و سنن مترقی سابق را ادامه می دهند و توسعه و تکامل می بخشند، عادات و سننی که در مبارزه بر ضد استثمار و ستم سرمایه داری پدید آمده اند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر